zaterdag 21 februari 2015

Zelf maken: hoge etagere met 2 lagen


UPDATE 11-8-2015 : voor stevigheid is kit misschien beter dan lijm uit een lijmpistool. Vooral als je zware dingen bovenop wilt zetten!

Als je het zelf kan maken (van losse onderdelen) waarom zou je het dan kopen? Vooral als het voorwerp rond de 100 euro kost in het tuincentrum (ja echt honderd!!) Pff.. ik was op zoek naar 'iets hoogs' op de eettafel en had een cadeaubon van 15 euro liggen. Ik dacht dat een etagere misschien rond de 50 euro zou kosten, waarbij die 15 dan een leuke korting is. Euh.... vergeet het maar!  Het werd een leuke pot met plant. 


Een week later liep ik in de Action (wat ze in het buitenland wellicht een dollar store noemen?) waar losse dienbladen en kaarsenstandaards te koop zijn ( nu nog steeds, zag ik). Opeens dacht ik weer aan idee dat ik een tijdje geleden ergens tegen kwam op het internet. Ik weet niet meer waar, dus credits kan ik niet geven helaas. Maar het idee was om zelf super simpel een hoge etagere te 'bouwen'. Ik kocht de dienbladen in 2 maten en 2 dezelfde kaarsenstandaards. Een flesje matte deco-verf (met krijtverf-effect) én een ronde kaars. 



Hieronder de benodigdheden om zelf een etagere te maken:
  • 2 dienbladen: 1 grote en 1 kleinere
  • 2 dezelfde grootte kaarsenstandaards (bij cement, kijk goed of er geen barsten in zitten want het moet wel wat kunnen dragen)
  • decoratie-verf/ kalkverf
  • stukje afgeknipte spons/ kwast
  • ronde bol/ kaars voor op de top van de etagere
  • lijmpistool met lijm


Ook al zijn de dienbladen en standaards al leuk geverfd, het wordt echt één geheel als je alles in dezelfde kleur verft. De verf die ik gebruikte droogde heel snel, waardoor ik aan een stuk door kon werken. Ik schilderde alles (ruw en snel met een stukje spons, geeft ene mooi rustiek effect). Lijmde de standaards vast aan de bladen en zette de bol erop. En dat was het!  Ongelooflijk eenvoudig.


Al met al komt de hoogte boven de 50 cm. Dus het vult de ruimte boven de eettafel goed. Het staat nu al een tijdje op tafel en elke keer als ik de etagere zie wordt ik er blij van: zelf gemaakt, super veel op bespaard ( ik denk dat het al met al 12 a 13 euro kostte) , ik heb nog verf over voor andere projecten en ik vind het gewoon een mooi ding :-)


Je kan dit op veel manieren doen. Ik zag ook langwerpige dienbladen liggen in twee maten: mooi voor in een vensterbank! Zomaar een ideetje - niet oorspronkelijk van mezelf- om te delen. Goed weekeinde verder! En super leuk om weer bekenden terug te zien op het nieuwe blog. Tot gauw weer!



14 opmerkingen:

  1. Leuk, misschien ga ik het ook wel doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi gedaan!! Zelf maken is "far more rewarding!" ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi! En zoveel geld bespaart!
    Ik zie ook leuk behang op de achtergrond!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk idee, mooi uitgevoerd!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er echt super leuk uit! En zo simpel eigenlijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Anne(mieke),

    Ik lees al een tijdje met je mee! Eerst jullie adoptieblog (zo heb ik jullie ook gevonden, zelf ook bezig met adoptie) en later je andere blog. En als ik het goed heb wonen we ook nog eens in hetzelfde dorp :-)

    Leuk om hier verder mee te lezen!

    Groetjes Francina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Francina,
      Ik denk het ook ja :-) Wat leuk om te horen dat je ook bezig bent met adoptie. Als je het eens leuk vindt om te mailen/ langs te komen of zoiets kan ik je mijn mailadres wel sturen. Groetjes, Anne

      Verwijderen
  7. Dacht , even kijken, en zie daar, je bent er weer! Fijn. Wat een leuk idee zeg!! Zal hier eens kijken. Je hebt verschillende dollar stores en idd ze hebben zoveel leuke dingen. Soms iets meer als een dollar,maar goedkoper als een nursery(tuincentrum).
    Groet,
    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha! Leuk zeg een nieuwe blog, mooi die achtergrond ook! Het begint mij soms ook wel te kriebelen. Zou ook best een nieuwe look op mn blog willen, maar ja, best veel werk ;-)

    Leuk dat idee van die etagiere! Ga ik zeker ook maken. Heb de verf en de lijm al, dus dan alleen nog de andere dingen. Zag vandaag in een woonwinkel een etagiere met bovenop vier glazen, twee ervan gevuld met snoepeitjes (lijken net echte weet je wel) en twee met een kaarsje. Er tussen lagen wat takjes en veertjes. Onderop lagen twee vogelnestjes met echte (kapotte) mini-eitjes, veertjes etc. Erg leuk idee voor de lente!

    Nou succes met bloggen hoor weer, liefs Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuke ideeen Marjolein! Ik was al een beetje op zoek naar van die lichtblauw gevlekte eitjes, maar kan ze tot op heden alleen op internet vinden en dan zijn de verzendkosten duurder dan de eitjes...vind ik altijd een beetje zonde. Maar wie weet... Jij ook succes met bloggen!

      Verwijderen
  9. What a wonderful idea Anne.
    I have just added your new blog to my blog list so I will not miss a post.
    Enjoy your Sunday.
    Fondly Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks for adding my blog, I'll hope to do the same when I make a blog list here!

      Verwijderen