maandag 23 maart 2015

Love Story



Het is zo’n bijzonder, speciaal gevoel om mijn trouwjurk weer te hebben! Afgelopen weekend hadden we hier in huis wat te vieren met veel familie. En aangezien ons nieuwe huis veel meer ruimte heeft, brachten mijn ouders mijn trouwjurk mee die ze een aantal jaren voor mij bewaard hadden.

 
En terwijl ik nu een online Bijbelstudie wil doen aan het bureautje op zolder, wordt mijn blik steeds naar links getrokken, naar die grote, nog steeds mooie, licht gekleurde jurk. Ik heb de jurk nooit laten stomen, wat ik beter wel had kunnen doen. Maar ik denk dat het nog niet te laat is. Ik ga het gewoon nog eens proberen. Omdat deze jurk belangrijk is. Omdat het zo’n tastbaar stuk van onze huwelijksdag is. Noem het sentimenteel, maar ik zou het een ode aan ons huwelijk kunnen noemen. Nu ik de jurk na jaren weer zie, hoef ik er maar naar te kijken en ik wordt overspoeld door goede gevoelens. Trouwen met mr. E. was zeker één van de beste keuzes in mijn leven. Ik heb er nog geen dag spijt van gehad. God bracht mij een echtgenoot die het best bij mij past, ik had het zelf niet beter kunnen verzinnen. 

So true.  <> Thank you for my trip Hotelrade.com

Voorbereiding

Het is overigens een wonder van God dat we het zo goed hebben, want ik moet erkennen dat ik op mijn negentiende met een heleboel liefde in mijn hart maar best wat onvoorbereid en over-romantisch aan het huwelijk begon. Maar God bracht van alles op ons pad om ons te leiden: mensen van wie we konden leren, situaties waarbij we elkaar hard nodig hadden, goede boeken, zelfs opbouwende reality shows zoals die van The Bates Family en 19 Kids and Counting en websites van broeders en zusters in het geloof die mij vanuit Gods Woord veel nieuwe inzichten gaven die ik dan weer met Mr.E. besprak. (Zie voor die websites bijv. mijn Pinterest bord ‘Marriage’)  

Bij alles wat ik hier schrijf, geldt dus echt dat het niet onze eigen verdienste is dat we een gelukkig huwelijk hebben, maar dat God ons ruim voorziet van middelen om te gebruiken om steeds aan ons huwelijk te werken. Dat we mogen blijven leren. Dat er steeds ruimte is voor verbetering. En dat we steeds opnieuw voor elkaar willen kiezen. 


Wie nog niet getrouwd is maar dat wel van plan is, kan ik zeker aanraden om ons in één ding niet na te volgen: zonder degelijke voorbereiding en alleen uit liefde trouwen! En ja, natuurlijk hebben we veel gesproken en diepe gesprekken gehad, maar dat was toch wat anders dan echt Bijbelstudie doen naar wat een Bijbels huwelijk inhoud, of als die term je tegenstaat ‘een huwelijk zoals God het bedoeld heeft.’ 

‘Love is all you need’ gaat het liedje, maar dat is echt niet waar! Er is zoveel meer nodig voor een goed huwelijk: respect, communicatie en nog veel meer. Als wij het over zouden doen, zouden we al vóór ons trouwen een pre-marriage course of iets dergelijks hebben gevolgd, of op zijn minst samen een boek ter voorbereiding op het huwelijk lezen en behandelen of met oudere, gelukkig getrouwde stellen spreken en hen observeren en vragen wat hen zo gelukkig maakt, wat de geheimen van een goed huwelijk zijn. Of er praktische tips zijn voor allerhande gebieden van je huwelijk. Ik denk dat zo’n voorbereiding je veel betere verwachtingen geeft en dat het huwelijk dan meer een startpunt (van je leven samen) is in plaats van een eindpunt (en ze leefden nog lang en gelukkig). Pas na je trouwdag gaat je leven samen immers echt beginnen!

Opstaan

Ik ben benieuwd naar wat God nog meer voor ons in petto heeft! Hij heeft ons al zo gezegend. Een huwelijk is wel hard werken, het gaat niet vanzelf, de duivel zoekt continu naar manieren om je naar beneden te trekken en je te verleiden voor jezelf te kiezen, de combi van ‘de wereld, de duivel en je eigen hart’ kunnen je behoorlijk van Gods goede weg af willen trekken, maar het is ook een enorme zegen om ondanks dat en met Gods Geest in je hart, samen sterk te staan. En op te staan als je bent gevallen. Spreuken 24: 16 zegt ‘want de rechtvaardige zal zevenmaal vallen, en opstaan; maar de goddelozen zullen in het kwaad nederstruikelen.’ 

Wie is er nu rechtvaardig van zichzelf? Niemand. Toch kan je, je on beschroomd ‘een rechtvaardige’ noemen als je gerechtvaardigd bent door Christus Jezus. Als je beiden zo rechtvaardig voor God bent, heb je ook een eenheid die nog dieper gaat dan alleen de huwelijksband hier op aarde. Die eenheid in Christus is zo belangrijk. Mijn man is niet alleen mijn man, maar ook mijn broeder in Christus. En andersom ziet hij het ook zo. 

 
Hoe dat praktisch werkt? Toen ik een tijd van erg veel zwakten had en ik me echt niet zo goed voelde over mijzelf, zei mijn man: ‘Ik houd van je, ik wil je praktisch helpen. Je voelt je misschien niet goed over je zelf, maar je bent een dochter van de Koning! En ik vind het een eer dat ik voor je mag zorgen.’ Ik heb me zelden zo gekoesterd gevoeld als op dat moment. Die diepe spirituele verbondenheid en liefde maakte dat ik mij op dat moment écht opgebeurd voelde. De situatie was nog onveranderd, maar toch maakte het een wereld van verschil dat ik niet een last was maar een geliefde echtgenote en zuster in Christus! 

  
Wakker schudden

Maar ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat deze ideeën niet uit de lucht zijn komen vallen. Als we nooit een boek over het huwelijk hadden gelezen en/ of niet actief geïnvesteerd hadden in onze relatie of andere huwelijken geobserveerd en van geleerd hadden, hoe hadden we dan aan die mooie gedachten moeten komen? Hoe hadden we ze dan in de praktijk kunnen brengen? Ik weet dat die gedachte van ‘je bent een Koningskind en dus is het een eer om voor je te mogen zorgen’ uit één van de boeken van ‘Echtgenote naar Gods hart’ van Elizabeth George en/ of ‘Echtgenoot naar Gods hart’ van Jim George. En zij baseren zich weer op de Bijbel. En Paul Washer heeft ook in die lijn gepreekt. (zie youtube of www.heartcry.nl voor vertaalde preken van Paul Washer --> intikken in zoekscherm) Laatst genoemde prediker wordt nog wel eens te extreem of radicaal gevonden. Daar kan en mag je, je mening over hebben (toets vooral aan de Bijbel, zou ik zeggen :-) ) Maar misschien kan hij juist daardoor soms de spijker wel heel goed op de kop raken, zoals mijn man zegt. Zoiets kan je best flink wakker schudden als je (huwelijk) dreigt in te dutten.

Tegelijk vormt het schrijven hier voor mij ook weer een oppepper. Rust nooit op je lauweren! Met de verhuizing is het voor mij persoonlijk van het lezen van ons nieuwe ‘gezamenlijke boek’ Liefde & Respect van Emmerson Eggerichs niet veel meer gekomen. Terwijl het toch een herkenbaar geschreven en gemakkelijk te lezen boek is. Tijd om weer eens op te pakken! 

En de jurk? …die mag nog even blijven hangen. Als reminder van al het goeds dat wij van God in elkaar krijgen. En als reminder om actief aan de slag te gaan met ‘ons boek’ en het samen bespreken daarvan. Dan mag de jurk naar de stomerij. En nu eerst terug naar de Bijbelstudie, lol.

Ander gezichtspunt

Tenslotte deel ik nog graag enkele opmerkingen die mijn eigen man na het lezen van al het bovenstaande had. Ik vroeg hem of ik nog wat vergeten was en hij antwoordde:

- Dat we steeds meer ontdekken hoe ontzettend veel de Bijbel hierin onderricht geeft, wat ook wel weer het belang van het huwelijk aangeeft.
- Leer vooral veel van anderen. Veel komt inderdaad ‘niet uit de lucht kwam vallen’. Je mag staan op de schouders van de mensen die voor ons waren.
- Bid veel voor elkaar. Ik heb het idee dat veel getrouwde (maar ook samenwonende) vrouwen geen idee hebben hoeveel risico ze lopen vanwege het (verleidings)gevaar waarmee hun mannen dagelijks geconfronteerd worden. (Niet dat je als vrouw nu direct te verwijten bent als het op dit punt mis gaat, zie de opmerking hieronder!) Het gebed voor elkaar is op vele punten, maar ook op dit punt van groot belang. Het gebed van een rechtvaardige vermag veel!

Prayer Of The Day – Temptation by @unveiledwife

Voorbeeld van een gebed. Voor wie moeite heeft zelf de woorden te vinden. Bron: Unveiledwife.com. 
"Lieve God,
Mijn hart ergert zich aan de hoeveelheid verleiding die er in deze wereld is die speciaal er op gericht is om huwelijken aan te vallen. Ik bid u voor getrouwde mannen en vrouwen dat zij hun huwelijken op U zullen richten en op U funderen, zodat ze niet gemakkelijk op een dwaalspoor komen. Wilt U ze omringen met vrienden die hen verantwoordelijk en trouw houden in hun huwelijken. In Jezus naam. Amen!"
Let thy fountain be blessed; and rejoice with the wife of thy youth. ~ Proverbs 5:18

Spreuken 5:18 ~ Bron: The Time-Warp Wife

Hartelijke groeten,



Anne

N.B. Dit is ons eigen verhaal waarvan we hopen dat het tot eer van God is en misschien tot opbouw van iemand die het leest. Geen enkel levensverhaal is natuurlijk hetzelfde. Voor veel huwelijk zullen de wat algemenere adviezen over ‘tijd nemen voor elkaar/ investeren in je huwelijk/ bidden voor elkaar etc.’ goed toepasbaar zijn. Maar in geval van echtbreuk, lichamelijke en/of geestelijke mishandeling/ misbruik en dergelijke ernstige zaken is het zeker belangrijk om professionele hulp in te schakelen!

2 opmerkingen:

  1. Wat wij in onze 3.5 jaar huwelijk hebben geleerd dat het woord huwelijk een werkwoord is, om 't zo maar te zeggen. Van beide kanten MOET je er aan werken. Nietsdoen en stilzitten is er echt niet bij. Wij gingen ook onvoorbereid het huwelijk in. Wel hebben wij huwelijkscatechese gevolgd, wat ook erg waardevol was. Die werd 'verplicht' door de dominee als hij je zou trouwen. Juist toen hebben we elkaar veel beter leren kennen, en wij maar denken dat we elkaar kenden ;-)
    Ik leer veel van jouw blogs over het huwelijk, bedankt ook weer voor deze post. Ga het straks eens rustig herkauwen onder de strijk ;-).
    Lieve groeten, Marike'
    ps. Mijn jurk hangt ook boven hoor :-) Die gaat echt niet weg! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige trouwjurk zeg!! Mijn trouwjurk staat ook al jaren in onze slaapkamer, op een paspop. We hebben een hele kleine slaapkamer, maar ze past net in de hoek ;-) Ik was hem zelf om de 2 jaar voorzichtig uit, dat gaat prima.
    Je dankbaarheid mbt je huwelijk herken ik erg, ik kan heel bewust genieten van de liefde, geborgenheid en veiligheid van ons huwelijk. Vooral in de gewone dingen.
    Wat je schrijft over hoe jij op je 19e aan jullie huwelijk begon, herken ik ook. Al was mijn man niet mijn eerste vriendje, en ben ik wel door schade en schande 'wijs' geworden.
    Wat dat laatste betreft; wat jij schrijft over leren van anderen (je man benoemt het zo mooi; op de schouders van anderen staan) dat heb ik erg gemist. Ik had me graag willen leiden/coachen door bijv. een echtpaar uit de gemeente. Zelf denk ik dat dat heel waardevol kan zijn. Bij ons in de gemeente zijn er wel eens plannen geweest om dat op te zetten, en ik hoop dat dat er nog eens van komt; jongeren die verkering hebben en daarvoor open staan, koppelen aan een echtpaar waar ze bijv. regelmatig gaan bidden en praten.
    Met onze oudste kinderen van 11 en 9 hebben we het er eerlijk gezegd ook best al regelmatig over; verkering etc. In onze directe omgeving zien ze ook scheidingen (en die dan ook weer verkering krijgen) en mensen die het moeilijk hebben in hun huwelijk. Alles is niet alleen maar romantisch, het leven is niet zo, maar wat is het heerlijk om maatjes voor het leven te zijn, in goede en slechte tijden.
    Toen wij nog geen 2 jaar getrouwd waren, verloren we onze baby, en dat heeft een diepe wissel op ons huwelijk getrokken. We zijn daar sterker uitgekomen (met hulp van God en van mensen). Dat maakt je dan nog dankbaarder, is mijn ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen