dinsdag 24 maart 2015

Zelf maken: vogelnestjes & tafelkleed voor het voorjaar


Het is dan zo ver. Het is lente! Eindelijk! Het gat in onze schutting van hedra, waar een roos staat i.p.v hedra, is lekker aan het dichtgroeien met jonge groene blaadjes. En in huis ben ik lekker aan het knutselen geweest met kleine kwarteleitjes. Ik kocht één doosje (Action), gebruikte wat mos van een ander bloemstuk en ging gewapend met mijn lijmpistool aan de slag.




 Het maken van een nestje is eigenlijk super simpel. Als je de materialen hebt. Je kan van alles gebruiken voor het nestje: mos, raffia, zelfs een bruine zak die je door de schredder haalt :-) Je frommelt het mos (of vlecht het schredderpapier) in een ronde vorm met een kuiltje in het midden. Om het in de vorm te houden, kan het helpen om het een beetje vast te lijmen met een lijmpistool, maar dat gebeurt ook al een beetje als je er nu drie eitjes op vastlijmt. Zitten ze vast? Dan is het nestje al klaar. Zo simpel is het.


Ik ging nog een beetje aan de slag met krijtlabels en lint. En verspreidde de eitjes door de hele kamer. 


Wat ook kan: grote eieren 'verven' met bosbessensap (pakje uit de diepvries?) of andere natuurlijke kleuren. Eventueel een tandenborstel met donkerbruine/ zwarte verf laten spetteren op de eieren (in een goed afgeschermde omgeving) en dan heb je blauw gespikkelde 'roodborstjes eieren'.  Op die manier kan je echt grote nesten op een mooie, grote basis (pot of iets dergelijks) maken. Dat was eigenlijk mijn eerste plan, maar door de kwartelnestjes vond ik dat er wel genoeg eieren in de kamer lagen :-p Wie weet het volgend voorjaar?


Overigens...bij mij verdrogen de mosnestjes nu een beetje. Ik moet nog een goede plantenspuit kopen (die dingen begeven het altijd na een tijdje bij mij), want ik denk dat ze beter blijven als je zo af en toe even nat spuit. Dan leven ze weer op (letterlijk). Dat geldt denk ik ook voor de grote ronde mosbal die ik maakte door mos op een ronde, met zilverfolie bekleedde kinderbal te plakken  met mijn lijmpistool. 
 



En dan het tafelkleed. Het was eerst een dekbedovertrek, toen een trapgordijn en nu gaat het voor de vermoedelijk laatste ronde mee als tafelkleed. Het is een rechte lap met aan de zijkant 4 randen van blokjesstof. De randjes zijn twee keer omgeslagen en daarna heb ik eroverheen genaaid. De blokjesstof en de de bloemenstof heb ik aan elkaar gemaakt met de lockmachine, maar je zou ze ook naar binnen kunnen slaan. Ik kan maar geen afscheid nemen van de mooie rozenstof, dus nu kan ik er nog even wat langer van genieten. Ook leuk voor een buitentafelkleed straks in de zomer. Ik zie ons al zitten buiten met een bord spaghetti en een zacht zomerbriesje. Rucola uit de tuin erbij... Droom...


Pff...zeker niet de beste foto aller tijden, met zoveel vloer. Maar het gaat toch echt om het tafelkleed :-)


Ja, de tuin...wat komen de tuinplannen ook steeds dichterbij. We hebben al wat afgeschetst. Ik kan niet wachten tot het volierehok gesloopt is en de moestuin werkelijkheid wordt. Mr.E. wilde zelf een kippenhok bouwen, maar goed bouwmateriaal is tegenwoordig zo duur, dat je net zo goed nieuw kan kopen. Dus hebben we een compromis. Een nieuw kippenhok met achterwand tegen weer en wind en zelf een uitloop/ ren maken om het hok heen. Het hok en de zaden voor de tuin zijn besteld. Met de zaden moet ik nu wel opschieten (met voorzaaien) maar het kan nog net denk ik. 

 
Er was ook een plan voor de moestuin, maar dat wordt nog aangepast. In plaats van een rij suikermais, wil ik de drie-zusters-methode proberen. Dat is een oude groeimethode van de indianen uit Amerika. Je plant eerst de mais, dan de (droog-) bonen (die klimmen omhoog tegen de mais aan) en dan iets van pompoen of gourgette. De ranken daarvan houden de grond weer vrij van onkruid en alle planten geven ook goede stoffen aan elkaar door in de grond, juist die stoffen die ze nodig hebben. Ik heb er al veel over gelezen en ook al wat valkuilen gelezen (bijv. geen sperziebonen, anders moet je door een soort wildernis van ranken en mais om dagelijks te plukken) maar vooral ook veel tips en voordelen. Je kan op deze manier ook veel planten op een kleine oppervlakte kwijt, dus dat is met mijn 14,9 m2 moestuin een groot bijkomend voordeel lol.



Ja, ja, de gasten van het afgelopen weekend hielpen ons goed op weg met tuingereedschap. Daarbij ook nog een flinke bijl, waarbij allerlei taferelen van Middeleeuwse slagvelden mijn fantasie direct op hol brachten haha. Nee hoor, handig om hout te kloven en een boomstammetje om te hakken. 


Nog een paar plaatjes om mee af te sluiten. Franse Gerraniums. Love Red!


Nog maar even binnen...

En dit schattige hondje, handgeschilderd in Engeland, vond ik in een tweede hands winkel. Ik was meteen verliefd. 


Binnenkort starten met het voorzaaien en voorbereiden van de achtertuin! Ik heb er zin in.

Hartelijke groeten,

Anne of G.

8 opmerkingen:

  1. Heerlijk, hier liggen de zaadjes voor het voorzaaien ook al klaar om morgen gezaaid te worden :-). Wat fijn hè om al dat frisse groene spul weer te zien buiten. Echt genieten!
    Trouwens, je tafelkleed.. wat een plaatje zo! Leuk hergebruikt zo, de stof!
    Groetjes Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ziet jullie huis er al gezellig uit zeg!!!
    Ben benieuwd naar de uitvoering van jullie tuinplannen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. leuk zo zeg, jullie huisje. Wat een voordelen he het "beneden" wonen. Jullie zoon zal wel genieten.
    Hier gebruiken we squash voor de three sisters soup. Dat is zo heerlijk! Maak het hier vaker, alhoewel het nu al wat langer geleden is.
    Kan wel even kijken welke squash we hier gebruiken als je wilt.
    Groeten, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi,

    Leuk je weer gevonden te hebben! Gezellig als altijd! Wat heb je toch een leuke stijl van bloggen. Wow, die moestuin ziet er op papier vet cool uit! Wij hebben 24m2, maar ik kan qua efficiency nog wat van je leren!

    Succes ermee!
    Groet,
    Grace

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Such beautiful little eggs Anne, I love the way you do your displays.
    Another lovely post, thank you.
    Fondly Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha, dat hondje.... Weet je dat 'ie heel oud is. Mijn moeder heeft een set van twee op de boekenkast staan en ze zijn van de oma van mijn vader geweest. Als set zijn ze geliefd bij de antiekhandelaar. Ik vermoed van de jouwe niet omdat hij alleen is.
    Wat een mooie plannen voor je tuin!! En je geraniums voor het raam hebben me op een idee gebracht. Dat het voor jou rode moesten zijn, is voor ons geen verrassing :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Enne... mijn zoektocht naar de Anne van het groene huis-serie heeft al gedeeltelijk succes gehad. Hier en daar een deeltje gevonden. Zo genoten alvast....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goedemiddag, Ik lees je blog nog maar heel kort en lees nu af en toe ook eens wat oudere posten. Gezellig om te lezen. Volgens mij hebben deze hondjes hebben een verhaal. Die etagère ga ik, denk ik, ook eens maken. Je hebt het prima uitgelegd dus dat lokt.
    Fijne dag, groetjes, Thea.

    BeantwoordenVerwijderen