vrijdag 24 april 2015

In the depths of despair - In de diepten der wanhoop

Jonathan Crombie, de acteur die Gilbert speelde in de Anne of Green Gables Series, is afgelopen weekend overleden. En met zo'n sterke verwijzing in mijn blog naar de boeken en films over Anne, kan ik dit natuurlijk niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Het is ook wel bijzonder tragisch dat Jonathan al op 48 jarige leeftijd is overleden.

Jonathan Crombie played Gilbert Blythe in the CBC productions of Anne of Green Gables. He was born on Oct. 12, 1966 in Toronto.

Foto en artikel : http://www.cbc.ca/news/trending/i-am-in-the-depths-of-despair-green-gables-fans-mourn-jonathan-crombie-1.3039056

En zo kennen we hem beter:

Anne Shirley & Gilbert Blythe from the Anne of Green Gables series (books and movies).  "I don't want sunbursts or marble halls... I just want you." (Best I could do from memory!) 

When my sister and I were little, we literally wore out the library's VHS set of Anne of Green Gables and Anne of Avonlea. I still to do this day love this movie so much.

Gilbert, flirting with Anne 
Daarnaast vond ik nog dit Engelstalig artikel, wat vertaald de titel draagt:' Wat Anne of Green Gables mij leerde over het zijn van een homemaker'. Sorry, dat woord is echt onvertaalbaar, ik zou willen dat wij het zouden kennen in Nederland, ik vind het zoveel warmer klinken dan huisvrouw. Maar goed, zo zou je het ook kunnen vertalen dus :-) Heel leuk klein artikel! Het maakt me gemotiveerd om nu echt de boeken een keer aan te schaffen want daarin loopt het verhaal verder door dan in de miniserie. Zo wordt Anne blijkbaar homemaker na haar trouwen en schrijft ze poezie...

Het is geschreven naar aanleiding van het overlijden van . Nee, ik kan niet zeggen dat ik in de ' depths of despair ' (diepten van wanhoop, om met Anne te spreken - beroemde uitspraak uit het boek) was over dit nieuws, maar een beetje weemoedig en verdrietig toch wel.
12 Reasons No Man Will Ever Live Up to Gilbert Blythe from Anne of Green Gables

Iets heel anders...
Die depths of despair die voel ik meer als ik naar het wereldnieuws kijk, waar haat en kilte de boventoon voeren. Ik was er gewoon een beetje somber van deze week: al die verongelukte vluchtelingen, IS, kinderen die geaborteerd worden in grote getallen, kinderen die zo'n abortus overleven en alsnog aan hun lot worden overgelaten en sterven, tests om uit te vinden of je kind down heeft en de wetenschap dat in andere landen 90 % van deze kinderen daarna geaborteerd wordt. Daarbij alle reacties van mensen in de maatschappij: de vreselijke dingen die over de verongelukte vluchtelingen werden geroepen en de harteloze uitspraken over mensen met down. Zo aangrijpend. 
Maar zo af en toe zijn er sprankjes hoop. Zoals dit filmpje over liefde. Liefde en genade. Voor iedereen. Ook voor mensen die bij IS actief zijn. Geen gemakkelijke boodschap, sommigen vinden het zelfs aanstootgevend. Maar wie van genade leeft, moet dit toch  kunnen begrijpen? Hoe moeilijk ook. 'Wie durft er van de mensen van ISIS te houden? Een brief van de mensen van het kruis'



Zoals een mevrouw uit Zeewolde die op haar vakantie in Malta opeens pijnlijk geconfronteerd werd met het aanspoelen van vluchtelingen en daarop in actie kwam. Een website is waarschijnlijk in de maak, maar vooralsnog heeft zij een facebook pagina en via die plek houdt ze een actie. 
Dus, als je je soms ook zo machteloos voelt en 'in the depths of despair' over alle ellende waarmee we via de media worden overspoeld en die er ook echt plaatsheeft in de wereld.... je kan íets doen. Een bedrag overmaken, een paar potten zalf of polo shirts opsturen... De wereld voor deze mensen iets dragelijker maken. Van harte aanbevolen!

Hoe kan je helpen? Type op facebook : 'Hulpactie bootvluchtelingen Malta' en bekijk de pagina. Hierop zie je aan welke spullen er behoefte is en hoe je geld kan doneren.

3 opmerkingen:

  1. Goh is Jonathan Crombie echt overleden??? Ik was altijd zo gek op Anne of Green Gables en zeker ook op "Gilbert" en nog steeds. Raar dat hij er niet meer is en zo jong.
    Idd is alles wat er in de wereld gebeurd iets waar je van in "the depts of despare" zou kunnen gaan zitten...tja...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb gisteravond nog een stuk van de film van Anne of Green Gables gekeken samen met mijn dochter...een naar idee dat hij is overleden.
    Inderdaad zou je soms moedeloos worden als je de krant leest! Dan ga ik ook wel anders tegen dingen aankijken waar ik me druk over kan maken, wat eigenlijk helemaal niet zo belangrijk is om me druk over te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Yes very sad news & at such a young age too.
    Fondly Michelle

    BeantwoordenVerwijderen