dinsdag 26 mei 2015

Een heleboel doosjes vol liefde

Where God Guides He Provides Scripture  Isaiah 58:11 Free Printable from LockInLife

De keuken is vol ovenwarmte en de geur van havermoutkoekjes trekt door de kamer.  Een heerlijk moment om even te bloggen. Net 33 dozen geteld voor de Hulpactie Bootvluchtelingen Malta 'vol met een beetje liefde' zoals iemand het op facebook zei. Wat een goed gevoel! Daarnaast donaties in geld en honderden teenslippers via Stichting De Baanderij Gouda. Tegelijk met het royale aanbod van de slippers, boden ze aan om 'mijn' dozen (van Zuid-Holland) ook maar mee te nemen! En dat terwijl ik inderdaad nog vervoer moest regelen. Het is echt waar: where God guides, He provides. Wanneer je Hem laat leiden, zal Hij voorzien!


Dus, zit ik hier, heerlijk nagenietend van Gods zorg, goedheid, leiding, voorzienigheid, liefde. Van alle moois wat mensen ook deden. Een vrouw uit Berkenwoude die in haar eentje zeven lange rokken naaide en de dag erop met een aantal vrouwen bij elkaar kwam om er nog méér te maken, maar dan samen.

God

Door deze actie, waarmee we liefde en noodzakelijke goederen wilden geven, leerde ik ook nog eens God beter kennen, de mensen om me heen en mezelf! God bewees des te meer dat Hij te vertrouwen is. Ik las vanochtend in Ezra 5:5 dat Gods oog op de mensen rustte die bezig waren met de opbouw van Zijn Koninkrijk. Daardoor kregen ze de kracht om vol te houden, ondanks moeilijkheden. Ze lieten zich geen angst aanjagen door de omstandigheden. Ze waren niet (meer) uit het veld te slaan. Door Gods kracht! En ook de preken met Pinksteren, vond ik heel positief en bemoedigend! God laat echt zien dat Hij leeft en spreekt en bij staat!

Anderen

Wat andere mensen betreft: ik heb besloten me te focussen op al het goede wat je in mensen ziet. Zoveel verschillende mensen die aan mijn deur stonden de laatste tijd. Zoveel spontane hulp die aangeboden werd. Mensen die zelf niets in de kast hadden liggen en daarop maar even een aantal pakken luiers kochten. Wat geweldig dat je zoiets doet als het uit kan! Wat een enthousiasme! Iedereen die het weer aan elkaar vertelt! Echt mooi om mee te maken.

Mezelf

Over mezelf heb ik geleerd dat ik best wel aardig kan organiseren, maar soms nog iets duidelijker moet communiceren wat ik verwacht. Ik leerde om meer 'nee' te zeggen als ik vooraf al begreep dat mensen spullen wilden brengen die niet op de lijst stonden van noodhulpgoederen. Ik leerde te vragen, hulp te vragen, goederen te vragen. Soms direct op de man af. Ik leerde ook om wat meer symphatie te hebben voor iedereen die hulp voor zichzelf moet vragen. Wat moet dat soms moeilijk zijn! Het voelde voor mij al lastig om voor anderen hulpgoederen te vragen bij de supermarkt bijvoorbeeld. Die afhankelijke, nederige houding die je dan hebt. Dat je tegelijk ook 'nee' moet zeggen tegen producten waar je niets aan hebt en je, je tegelijk afvraagt of je nu niet ondankbaar overkomt. Veel respect voor mensen die dit wekelijks moeten doen, door bijv. afhankelijk te zijn van de voedselbank! Zoiets is niet gemakkelijk, daar is best moed voor nodig!


En nu...

De koekjes zijn klaar. Ik moet de oven in het (nog steeds wat nieuwe) huis nog iets beter leren kennen. Het zijn bleke koekjes van boven en lekker knapperig aan de onderzijde. Het nieuwe huis... daar is nu ook weer meer tijd voor vanaf mijn kant. Mr. E. is volop bezig geweest de afgelopen weken. Veel in de tuin. Dit weekend is het terras afgemaakt. Wat heerlijk om te voelen onder je voeten. Nu nog gras erbij, 2 paadjes en wat wit hekwerk. O ja en de schuur moet nog geverfd. Fijn dat ik daar straks weer tijd voor heb, nu de actie voor Malta voor mij is afgerond.





 Aardappelplantjes komen boven!!


Rucola.

Van een vriendin kreeg ik stapels bladen voor binnen en buiten het huis. Heel inspirerend. Fijn om bij de koffie door te bladeren, soms staan er echt hele leuke tips en ideeen in.


Afgelopen week bestelden we via http://www.lifeallroundsa.nl/ (Winkel met Zuid-Afrikaanse producten) een doosje met allerlei heerlijks uit Zuid-Afrika, het land waar onze zoon geboren is. Biltong, Koeksisters, Malvapudding, snoepjes en Rusks van Ouma.
De Malvapudding was echt het toppunt van een heerlijk toetje! Man,man, wat was dat genieten. Echt iets om nog eens te bestellen voor een feestje bijv. of om zelf een poging te doen om te maken. Mr. E. en zoon waren stapel op de Biltong. De Rusks, een soort hard beschuit-brood met heel veel smaak die je in je thee doopt staan zéker op de lijst om zelf te gaan maken! Met een kopje rooibosthee erbij natuurlijk.

Vanuit het raam zie ik een ambulance langs rijden. Waarschijnlijk op de terugweg. Bij zoon op school was vanochtend een thema les over de ambulance. Dat veroorzaakte hooggespannen verwachtingen. En betekent ook dat de ochtend bijna voorbij is en ik dit bericht moet beeindigen. Ondertussen kwam er ook nog een buurvrouw aan de deur met een gelddonatie voor de Hulpactie. Wat een zegen op deze dag!

Wilt u ook een beetje liefde verspreiden en bijdragen aan het ledigen van de nood van vluchtelingen? Elke donatie is welkom. Voor 7,50 euro wordt een toilettas gekocht en voor 25 euro een stevige rugzak waar mensen eigenlijk alles wat ze bezitten in kunnen doen (stel je voor). Het rekeningnummer staat hieronder:



Gods zegen en een hele fijne dag,

Anne of G.

PS. De '40 optocht komt er aan hoor! Volgende keer!

6 opmerkingen:

  1. Hallo Annemieke,
    Ik volg je blog (je oude en nu je nieuwe) al een aantal jaren. Op zoek ooit naar info over adoptie uit Zuid-Afrika... Maar ik heb geloof ik nog nooit een reactie geplaatst.
    Ik wilde je gewoon even zeggen dat ik het heerlijk vind als ik zie dat je weer een stukje geplaatst hebt. Jij kunt zo heerlijk genieten van kleine dingen. Die eigenlijk op hun manier heel groot zijn! Je straalt een sfeer van tevredenheid en vertrouwen uit. Heel fijn om te lezen.
    Wat mooi wat je allemaal mocht doen voor de bootvluchtelingen. Wat je schreef over hoe moeilijk het moet zijn voor mensen die altijd maar weer om hulp voor zichzelf moeten vragen. Hoeveel makkelijker is het om te geven dan om te ontvangen! Het is een gave om met de goede houding dingen te kunnen vragen en ontvangen.
    Leuk dat pakketje Zuid-Afrikaanse producten dat je bestelde. Mijn man en ik wonen zelf op dit moment in Zuid-Afrika, en met kerst heb ik voor het eerst zelf Malvapudding gemaakt voor een heleboel gasten. Er waren een paar tienerjongens die zeiden: "Did you buy this desert?" Toen ik zei dat ik het zelf gemaakt had, viel hun mond open en zeiden ze: "This is the best desert I ever had." Leuk om te horen bij mijn eerste poging! Mocht je het inderdaad zelf eens gaan proberen: ik gebruikte het recept van http://www.food.com/recipe/malva-pudding-south-african-baked-dessert-118545. Ik gebruikte wel, zoals in de comments veel geadviseerd wordt, minder suiker voor de saus (80 gr). En dan nog is het erg zoet.

    Wij hebben ondertussen drie pleegkinderen hier uit Zuid-Afrika. We hopen ze dit of volgend jaar te kunnen adopteren. Elke keer als ik hun huid met vaseline o.i.d. insmeer, denk ik aan wat jij ooit op je adoptieblog (denk ik) schreef: dat dat spul vol zit met petroleum. Je schreef toen ook, dat je zelf iets wilde gaan maken. Ik vraag me regelmatig af of dat inderdaad gelukt is. Zo ja, zou ik daar dan het recept van mogen hebben? Het staat me zo tegen om m'n kinderen met 'vergif' in te smeren. En anders ga ik maar gewoon olijfolie gebruiken of zo.

    Groetjes, en bedankt voor al je leuke stukjes.
    Rinette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Rinette,
      Excuses voor de late reactie. Wat een mooie reactie heb je geschreven. Graag reageer ik op je vraag over de zalf. Op het moment maak ik het niet zelf omdat ik heb ontdekt dat vet in principe niet goed is voor de donkere huid. De huis raakt verstopt en wordt niet echt gevoed. Als je een creme gebruikt is het het best om naar een moisturizer te zoeken, iets wat vocht inbrengt. Vaseline en vet blijven mooi glimmen op de buitenkant en zijn wijd verspreid te verkijgen, dus daarom wordt het (is mij verteld) ook in Afrika veel gebruikt. Maar echt verzorgen doe je door vocht in te brengen. Mijn ouders hebben daar nog eens een artikeltje van een wetenschapper over gestuurd die ze uit de krant hadden geknipt :-) Maar goed, toen ik daar eenmaal achter was wilde ik zelf zo'n soort creme maken en ergens in mijn digitale archieven moet het recept nog wel te vinden zijn...Maar, zoals dat gaat, het wennen aan de nieuwe situatie en alle energie die zoiets vraagt, maakte het niet mogelijk om direct allemaal DIY projectjes te gaan doen. Nu gebruik ik een simpele zalf van de Lidl, extra zacht. Het eerste ingredrient is aqua, dus water. En er zit geen petroleum in. En ook geen parabenen. Voor nu vind ik dat voldoende. Misschien dat ik in de toekomst nog eens een poging waag. Dan zal ik dat zeker vermelden hier!
      Dank voor je recept en je persoonlijke verhaal. Hartelijke groeten,
      Annemieke

      Verwijderen
  2. Aah baie lekker, ouma beskuit :-) Ik zal mn pa z'n recept eens vragen, en als ik er aan denk zal ik het doorsturen.
    Leuk die website, ga er zo eens snuffelen.

    Fijn om zo dienstbaar te mogen zijn, met die actie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Komt je pa uit ZA? Recepten zijn altijd welkom! Groetjes, Annemieke

      Verwijderen
    2. Nee mn moeder ;-) Alleen mn pa is verzot op beskuit dus hij maakt 't altijd :-)

      Verwijderen
  3. Hoi Annemieke,
    Bedankt voor je reactie op mijn reactie! Verhelderend wat je uitlegt over zalfjes voor de huid. Inderdaad, vaseline is hier hét middel om op de donkere huid te smeren. Gisteren gezocht naar middeltjes zonder petroleum en parabenen. Nog niet zo makkelijk te vinden. Online heb ik wel iets gezien, maar dat is aan de dure kant. Ik dacht ook aan baby-olie, omdat je dat op de natte huid moet aanbrengen en je dus veel vocht inbrengt. Maar ik moet nog even kijken wat daar in zit.
    Groetjes, en ik blijf met plezier je stukjes lezen. Je voelt gewoon de gezellige sfeer bij jullie thuis.
    Rinette

    BeantwoordenVerwijderen