zondag 21 juni 2015

Het zit in de details...



Een tijdje geleden kocht ik bij een tweedehands winkel voor 3,50 een tafeltje. Een beetje roestig en wankel, maar ik zag het tafeltje al schitteren in kersenrood. En voor zo'n bedrag kan je ook nog eens een vergissing maken. Dat bleek geen overbodige gedachte, want ik vergat de bus te schudden en met een spuitbus spuiten is helemaal nog geen sinecure. Maar ondanks een paar bobbelige verflagen op de bovenzijde (waar ik toch mooi een pot magrieten op heb gezet) ben ik erg tevreden met het resultaat :-) En het was een goede oefening. Ik weet nu waar ik op moet letten met een verfspuitbus. Dunne lagen, goed schudden, handleiding volgen. Rekening houden met wind (bij buiten werken) en een stabiele ondergrond hebben.


Voor en na


 En nog wat rode details...


De tuin schiet al aardig op. De puntjes moeten nog op de i, maar het is al bijna 'af', tot in hoeverre een tuin ooit af is natuurlijk. En, o ja, ik heb het alleen over de achtertuin. Toen er nog geen gras lag, maakte ik deze foto van een stel Turkse Tortels. Deze mooie beestjes komen op ons kippenhok af. Hier probeerde ik ze nog weg te lokken, maar inmiddels heb ik maar geaccepteerd dat tortelduifjes, musjes en allelei pluimage dagelijks neerstrijkt in de ren en op het kippenhok. Pas lag er zelfs een duifje te zonnebaden op het dak van het hok! Voordeel is dat ze de groententuin redelijk met rust laten, in de ren liggen zoveel zaadjes om te pikken en zo gemakkelijk dat ze de tuin overslaan.


Niet lang geleden maakte ik een mooie wandeling door de polders en langs boezemwateren. Ik nam een boeketje bloemen mee; van alle bijzondere bermbloemen een exemplaar. Thuis zocht ik op welke bloemen ik had meegenomen en legde ik ze te drogen. Mooi he?
 
 
Vergat ik zowat te vermelden dat ik tijdens die wandeling mijn eerste echte Nederlandse slang in het wild heb gezien! Een ringslang. Ik liep er zowat aan voorbij. Thuisgekomen direct googelen op 'ringslang' en het blijkt dat we qua natuur maar weer in een veilig landje leven :-) Geen doodsbedreigende situaties te verwachten met dit beestje. Maar toch een leuke ontdekking!


 

En alles bij elkaar...


Een stukje achtertuin, zo'n twee en ene halve week geleden. Inmiddels moet ik de aardappelen al gaan aanaarden en hebben we al rucola gegeten. Het (schaduw) gazon is nu beloopbaar en toe aan een maaibeurt. Binnenkort de flagstones in een los paadje leggen en de schuur schilderen. 


Yes, de rucola.  Dat was gaaf: samen oogsten en 's avonds opeten in een rauwe rucola stampotje. 


Van de pallets waar gras en schapenhek op geleverd waren, maakten mr. E. en zoon boekenplanken voor de kinderkamer. Ze geven een mooi stoer accent in zijn kamertje.


Elke dag geniet ik van al die kleine details: de ridderspoor in bloei, het musje op het schapenhek, de boekenplankjes op zoons kamer, de groenten in de tuin die steeds hoger groeien, een bakje lekkere koffie, het gras dat aanslaat... Soms gaat het vanzelf en soms moet ik even bewust stilstaan om eraan te denken. Vandaar dat ik mijn dankbaarheids-dagboekje er weer bij heb gepakt en sinds een tijdje begin ik mijn werkdagen weer met het opschrijven van minimaal drie dankpunten. Ik begrijp niet waarom ik er ooit mee gestopt bent. het geeft altijd zo'n positief begin van de dag! 



Vandaag genieten van Vaderdag. Al een prachtige preek gehoord, precies aansluitend op wat er op dit moment in ons leven speelt. Heel mooi! 

Allemaal een fijne zondag en nieuwe week,

Anne of G. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen