dinsdag 30 juni 2015

Hittegolf - ochtendwerk

Hittegolf op komst. En om dit (zie plaatje onder, vijf uur, geen idee wat te koken, geen zin, veel te warm, etc.etc. ) te voorkomen.... doe ik de dingen nu net even ietsie anders...


 5 o'clock and no idea what to make for dinner! Been there done that.

Persoonlijk vind ik het handig om zoveel mogelijk 's ochtends te doen. Vooral van die 'warme dingen' als stofzuigen etc. Dat ga ik dus ook direct na dit berichtje doen :-)

Maar ook: koken!

Of liever: het koken voorbereiden. Want deels vers is meestal toch net ietsie lekkerder.

Vandaag heb ik gyroskruiden gemaakt n.a.v. deze website


 (In de kast liggen nu: gyroskruiden, Mexicaanse kruiden, Garram Massala -vaak voor curry etc. gebruikt of in combinatie met currypasta- , een speciaal imuum versterkende kruidenmix  -niet het aller, allerlekkerst maar zo 1 x per week is het wel te doen, hier te vinden-  en een soort koekkruiden, pumkin spice. )



Het vlees sneed ik voor en de gedroogde en verse kruidenmix gingen met een beetje olie in een bakje om lekker in de koelkast verder te marineren. In de koelkast ook: een sausje van yoghurt, een flinke schep oregano en mint en 3-4 knoflookteentjes en een scheutje koffiemelk. Voorgesneden ui en komkommer. 3 gewassen tomaten (voorsnijden vind ik bij tomaat nooit zo lekker) en voorgesneden aardappelfriet. Voor de lunch wat gesneden komkommer en radijs voor op brood. En klaar was mijn 'food prep'. Heerlijk idee dat het alvast klaar staat!




Als ik kruiden in een zakje doe of gesneden groenten of iets anders, dan doe ik dat zakje vaak in een grote beker, zodat het stabiel is en goed te vullen. 

Het is natuurlijk ook echt weer voor water met een smaakje. Eerst vond zoon dat maar niets, maar sinds hij zelf wat meer mocht kiezen wat hij in het water deed, is dat verandert.

Verder merkten we dat hij wat anti-groenten begon te worden en dat meer kinderen dat wel cool vonden: kleuters die samen vinden dat 'groenten vies zijn'. Je weet wel. Dus maken we nu dankbaar gebruik van de kaartjes van www.opgroeikaarten.nl. Dit werkt voor ons heel goed! De derde keer dat we champignons aten zaten ze verstopt in de saus en vroeg zoon zelfs om meer saus! Ik probeer dezelfde groente wel vaak op andere manieren klaar te maken en hem zo te laten zien dat het elke keer ook weer anders kan smaken. Het ene vind je misschien niet zo, maar als je het net wat anders klaar maakt vind je het misschien wel heel lekker! Als hij 12 x champignons heeft geproefd, mag hij een toetje uitzoeken in de winkel.




En je kan ze ook voor andere doeleinden vinden, die kaarten!




Verder probeer ik 's ochtend als een van de eerste dingen de tuin water te geven. Maar nu eerst nog wat andere gemakkelijke zomerse recepten voor deze week bedenken en dan 's middags, juist 's middags even lekker winkelen in de koele winkels :-) En na schooltijd vooral genieten en niet teveel meer doen. Met mijn n ieuwe maxi rokken wapperen en blij zijn met sandalen aan mijn voeten. Misschien wat met water spelen met zoon of haken in de schaduw. En een paar keer per week gewapend met zonnebril naar het openlucht zwembad voor de zwemles van zoon (beter dan met paraplu tegen de hagel, zoals in mei).

Laat de zomer maar komen!

4 opmerkingen:

  1. hier over the ocean ook erg warm. Vandaag een koelere dag met 28 graden en daan weer boven de 30.Kids nu buiten en 'smiddags zitten ze vaak hier of elders binnen. Lucht is hier nl grauw door bosbranden. n\iet lekker dus, maar gezellig binnen een spelletje doen is ook leuk. Het werk is hier met elkaar ook al gedaan.
    Heb je je maxirokken zelf gemaakt?? Zijn ze in Holland te betalen?
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Wilma,

    O, dat is ook geen pretje bosbranden in de buurt! Grappig om te horen dat het bij jullie ook warm is. De maxirokken zijn hier in Nederland helemaal 'in'. Zelfs bij de Hema voor € 14,95 :-) Dus goed betaalbaar. Tussen de 15 en 30 euro is er heel veel te krijgen. Ik heb ze dus gekocht, deze zomer niet zoveel tijd om te naaien, nog volop bezig in en om huis. Waar modest lange rokken en jurken te koop zijn nu: C&A, Hema, M&S, Mango, Bonprix, Wehkamp en Otto. En dan sla ik er nog vast een paar over. Hartelijke groeten, Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onze kinderen waren tutta s met eten, liefst spaghetti met rode saus..
    Nooit drama gemaakt, dit is er en eet wat je lekker vindt.
    Geen zoveel hapjes, geen gezeur aan tafel. Ook niet geen toetje of weet ik wat voor sancties.
    Moment van eten is nog steeds rustpunt van de dag ik kook graag en lekker vindt men.
    Dus geen gemier. Kinderen aten bij anderen o a bij een vriendin met 9 kinderen en ja dan eet jij ook opeens stampot rauwe andijvie etc!!
    En nu na nooit drama s eten beiden alles , vis vlees wild noem t maar ! inmiddels 18 en 23 jaar en goede koks!! Zo hebben wij het aangepakt.
    Met gr Roos.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, ik doe 's-morgens ook het meest en daarna zie ik het wel!
    http://thuisblijvenvakantie.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen