woensdag 17 juni 2015

Vriezerkoken: halve maaltijden



Zo af en toe krijg ik de kriebels, dan wil ik vooruit koken. Vooral wanneer ik zie dat de scharrelkippen in de aanbieding zijn of dergelijk vlees. Geen kiloknallers hoor, maar als een stukje beter vlees in de aanbieding is kan ik me toch niet bedwingen. Het blijft altijd een afweging tussen zuinig leven en op je budget passen en wat diervriendelijker vlees eten. Wel, ieder moet daarvan in haar of zijn eigen geweten gerust zijn. Maar dat terzijde. Ik ging dus aan de slag met een aantal grote pannen, twee grote kippen en een paar kilogram rundergehakt. 
 

Eén kip roosterde ik in de oven. Eentje kookte ik in een pan met water en groenten als wortel, ui en bleekselderij. Helaas liet ik die pan te lang op het aanrecht staan waardoor de heerlijke, gezonde kippenbouillon (met een hele hoop gelatine en dus kracht uit de botten) weggegooid moest worden :- ( Volgende keer beter! 




Gekookt en gegrild


Het gehakt vulde ik aan met havermout en ui. Eerder deed ik dat al met geraspte wortel. Het kan allebei. De havermout geeft het gehakt een lekkere crunch en verder proef je er niets van. Dus zelf heb ik een lichte voorkeur voor havermout. Het vult ook nog eens goed! Omdat je uiteindelijk ook veel vocht uit het vlees kookt, kwam ik met de havermout op ongeveer hetzelfde aantal grammen ‘vlees’ als rauw. Toch mooi meegenomen. 


 Het gehakt gebruikte ik in ovenschotels, wraps, Italiaanse gerechten (spaghetti/ macaroni/ etc.), chili con carne, op een broodje…noem maar op. Even opwarmen in de pan en eventueel kruiden en klaar was ik!

De kip was iets meer werk. Nadat het vlees gebakken en gekookt was, trok ik het uit elkaar.  Een deel trok ik uit elkaar, dit is in het Engels de zogenoemde ‘shredded chicken’. Je kan het gebruiken in rijstgerechten of Mexicaanse gerechten zoals burito’s, wraps. etc. Daarnaast sneed ik sommige stukjes netjes in blokjes. Deze kip was weer meer geschikt voor salades en dergelijke, maar het is maar net waar je de voorkeur aan geeft.


 Ik experimenteerde ook met rijst. Ik kookte en blancheerde de rijst. Ja dat kan echt! Gewoon de hete rijst onder de ijskoude kraan spoelen. Helpt ook als je rijst een beetje ‘te ver’ is gegaan. Wel snel hete saus erover in dat geval :- ) Of als het in een Oosterse salade moet. Het was handig – als je het op tijd uitlegt en in de koelkast laat ontdooien- maar helemaal weg was ik er niet van. Het is toch iets plakkeriger dan gewone rijst. Je moet het met 1 el water opwarmen in de magnetron. (Ja, die hebben we nu weer, zit ingebouwd in ons nieuwe huis).


Met mijn trouwe hulp die in de 'dode momenten' recepten tekende en 'opschreef'.


 Was het de moeite waard? Zeker. In tegenstelling tot eerdere keren dat ik vriezerkoken probeerde, maakte ik geen hele gerechten maar halve menu’s. Door het vlees en/of de rijst alvast klaar te hebben, kon ik in de twee, drie weken daarna heel snel koken. Probleem is alleen dat we soms wat verwend zijn en de smaak van gehakt en kip na twee, drie weken zat zijn. Omdat je vooraf toch een soort investering maakt, vind ik het jammer om de besparingen om zeep te halen door direct ook andere vlees- en/of visproducten te kopen. Terwijl je de besparing op zich alleen maar uitspreid doordat je langer uit de vriezer eet als je zo af en toe een niet vriezer maaltijd tussendoor eet. Nog even beter de puntjes op de i en plannen, wat dat betreft! Maar voor de rest was het een uitkomst, zeker op de drie avonden (!) per week dat ik zoonlief naar zwemles breng, rond etenstijd. Echter, omdat ik gewoon ook van koken houd, zou ik dit niet keer op keer doen. Maar zo af en toe… dan krijg ik de kriebels. En dan ligt de vriezer dus vol!

Resultados de la Búsqueda de imágenes de Google de http://25.media.tumblr.com/tumblr_m6ndrrOx6w1ra3i6to1_400.jpg

Handige sites :
(Helaas, wel in Engels allemaal en de tijd ontbreekt me echt om te vertalen. Maar gelukkig is er Google Translator, de vertaalmachine. Grammaticaal een’mess’, ofwel zooitje. Maar je begrijpt de grote lijnen wel. Voor Engelstalige recepten werkt het heel fijn als je een setje cups-maatscheppen in huis hebt. Of je rekent het om met een converter. Typ daarvoor in google de volgende woorden: cup gram OF cup ml OF oz gram OF cup gram converter. Etc. )
PS. Ik heb weer een bloglijst!! En ik heb gisteren op een paar recente reacties gereageerd (tot ongeveer twee, drie berichten terug) Dank voor alle reacties, soms ook zo persoonlijk van aard. Gaaf om van jullie te horen!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen