zondag 9 augustus 2015

Meisjesdingen & buitenleven

 
Theedrinken met alles er op en eraan: bloemetjes op de kopjes, stipjes en kant op het tafelkleed en een theepot op een theelichtje. Samen wasmiddel maken van geurige babyzeep en 's avonds snickerdoodles bakken met per ongeluk een beetje knoflookzout, i.p.v. gewone, lol.


Een meisje in huis. Gezellig! En wat voelt dat opeens anders... Als jongetjes-mamma met gesprekken en actviteiten die vooral draaien om 'snel', 'vet cool', 'alles wat wielen heeft'en niet te vergeten 'wedstrijdjes', was het bijzonder om ineens een logeetje te hebben met wie je meisjes dingen kan doen :-)





 Nu betrek ik zoon ook bij het wasmiddel maken zo af en toe en ook bakken we samen koekjes, maar -ik weet niet hoe- toch voelde dit een beetje anders. Geeft niet, het was erg leuk zo voor een paar dagen. Nu ben ik weer lekker jongens-mamma.











 
 


En mezelf natuurlijk. Want als ik zelf zin heb ik een uitgebreide 'tea' dan doe ik dat gewoon. En m'n mannen doen mee. Ook al hoeft het voor hun misschien niet per se, ze vinden het niet erg en wel gezellig. Met bloemetjes en al.







Buitenleven

En wat we ook allemaal leuk vinden is de BBQ! Of BBQ-tje. We hebben de meest primitieve vorm van BBQ: een bak, een rooster (niet verstelbaar uiteraard) en kolen erin. That's it. Maar we houden van ons rokerige BBQ-tje. Het ziet er een beetje miezerig uit - vooral als je gasten hebt, haha- maar hij voorziet ons elke keer weer in no time van lekkers. Soms een beetje zwart okee, maar dat kan je er af krabben toch?





 Lekker gek doen. Volgens zoon deed Ellie van de wiebelwagen dit ook... ow-kéé....





Ook lekker: vis uit Urk. Niet zwart. Alleen de pan dan. Op het petroleumstel buiten zodat het binnen een beetje fris blijft ruiken. De wind maakte het wel een langdurig bakproces, maar het resultaat was zoooo heerlijk! Tong en Schol zijn favoriet hier. 'Vis die je aan 2 kanten kan eten', zegt zoon. Mmm... Je proeft de Noordzee!




Achtertuin - voortgang

En ondertussen genieten we van het zomerse weer, de flagstones die we in de achtertuin hebben gelegd en de privacy die de, door mijn man gemaakte, schuttingdeur ons biedt. Nu de schuur nog verven en dan is de eerste fase van de tuin klaar.



In de moestuin is het nu vooral water geven en wachten. En ongedierte bestrijden, zucht.... alles wat boonachtig is, wordt verslonden. En ik zie verder bijna geen ongedierte, alleen af en toe een slak. Maar niet dat je ze echt massal ziet. Toch zijn hele planten verorberd. 




Alweer uitgebloeid. Nu komen de kleine bloemen en mogen de zaaden drogen als snacks voor de kippen en vogels (en onszelf?)


Van de flagstones die te dun waren of over, maakten we een randje voor het kippenhok. Daar pikken de kippen toch altijd het gras weg.


En ook handig als stapsteen in de moestuin.



 We hielpen allemaal mee :-)

Klaar!

 De aardappels lijken het goed te doen, evenals de mais (die na de storm toch wel wat ondersteuning nodig had), gourgettes en tomaten. De tomaten zijn in ons ene weekje vakantie zelfs zo explosief gegroeid, dat ik niet meer weet hoe ik ze moet ondersteunen. Ze zijn helemaal dicht gegroeid en de trossen zijn zo zwaar dat ik de takken niet uit elkaar durf te trekken omdat ik bang ben dat ze juist dan zullen breken. Volgend jaar minder dicht op elkaar planten en beter ondersteunen dan maar. 



In de vooruin staat een vijg, van de vorige eigenaren. Helemaal vol groene vijgen. Het ziet er allemaal heel gezond en goed uit. De voortuin gaat een ander jaar helemaal op de schop. Althans dat is het plan. Dat is maar goed ook, want er staat een enorme lavendel voor de vijg, terwijl het beter is dat er binnen anderhalve meter niets geplant staat. Dat gaan we allemaal nog eens corrigeren. Maar voor nu kijken we uit anar sappige, donkerpaarse vijgen - met geitenkaas, spek, honing, noten...en wat al niet meer!



De Rabarber die dit jaar voor het eerst is geplant. Pas het tweede jaar kan je er van oogsten. 


De aardbeien vallen helaas enorm tegen. We hadden er behoorlijk wat en allemaal in de volle grond op het Zuiden geplant. Stro eromheen..maar het blijven kleine vruchten. Misschien verkeerde soort? Of hebben ze ook nog een jaartje nodig? Ik weet nog niet zo goed wat ik straks met de plantjes aan moet als het seizoen voorbij is. Een tweede kans - of toch niet?


Het lijkt me heerlijk om op den duur ook veel vruchtenstruiken te hebben. Zodat je deze 'taartjes' met eigen aardbeien en bramen kan maken :-) Vooralsnog komen ze uit de winkel.  Mijn ideaal is een tuin die er zowel mooi uitziet als eetbaar is.

 
 De cottagetuin heeft dit allemaal in zich, dus we zullen die kant wel op werken. De cottagetuin is begonnen als moestuin aan huis, maar hoe meer de Britse arbeiders konden kopen in de winkels, hoe meer de groenten naar de achtergrond verdwenen in de tuin en hoe meer bloemen er in kwamen. Maar en combi van beiden is dus nog steeds heel cottage-achtig en Engels! 

Wat een combi: geschiedenis + Engeland + tuinieren! 

Ook al zijn er vast mensen met grotere tuinen: wij zijn nog lang niet klaar met onze voor- en achtertuin. We zien nog zoveel mogelijkheden: pergola's, appel- en perenboompjes, etc. Niet iets om in een jaartje te voltooien!

Mooie inspirerende filmpjes van een bijzondere tuinierster vind ik hier. Alys Fowler. Ik had nog nooit van  haar gehoord. Maar dat zegt helemaal niets als groentje op dit gebied, lol.  Love it, als ik zoveel nieuws te ontdekken heb!


Als je haar naam of 'The Edible Garden' intypt in youtube, vind je genoeg om je een avondje bezig te houden!

Allemaal hartelijke groeten én heel leuk om jullie reacties te lezen op de eerdere berichten! 

Anne of G.




1 opmerking:

  1. Prachtige tuin is het geworden! En wat een mooie foto's heb je gemaakt. Gezellig hoor, zo'n meisjeslogeetje. En ja, die slakken, die vinden mijn boontjes ook zo geweldig. Veel sporen, maar geen slak te zien :( Succes met je verdere tuinplannen, geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen