dinsdag 11 augustus 2015

Zelfgemaakte lijm: kids proof!

Nog een kleine twee weken schoolvakantie. Volgende week is volgepland maar deze week... het is nog even wennen. Weer met z'n tweetjes (zoon en ik) thuis. Soms een vriendje, soms niet. Vandaag was er een mooie gelegenheid om samen echt wat tijd door te brengen.
 
Wat we graag samen doen is knutselen. Mr. E. is meer van het samen spelen, met treintjes van Thomas de Trein etc. Quality Time met mij heeft meer iets weg van samen koken, bakken, knutselen of Bijbeltijd houden. Of eventjes tussendoor een bal overgooien in de tuin of in de moestuin ontdekken wat er groeit (gisteren opeens 3 komkommers gespot door zoon! En door mij een heleboel dunne, kleine gourgettes in de groei!).



Dat terzijde. We besloten een mooie zomerse vlinder te maken. Maar tijdens het knippen bedacht ik me dat de lijm bijna op was. Tijd voor een projectje, iets wat ik al heel lang wilde uitproberen maar waar het maar niet van kwam: zelf lijm maken.

Dit is de oorspronkelijke bron: http://sustainableecho.com/homemade-natural-glue/
Het is natuurlijke lijm:
* 1 cup bloem
* 1/3 cup suiker
* 1 1/2 cups water
* 1 theelepel azijn

Eerst mengden we bloem en suiker, daarna de helft van het water. We roerden tot het redelijk klontvrij en egaal was. Daarna de rest van het water erbij, de azijn (om de houdbaarheid te bevorderen) en op medium vuur verwarmen tot het dik wordt. Dat gaat op het laatst opeens heel snel. Geen nood, niet schrikken, gewoon van het vuur halen en doorroeren met je garde. Bij mij ging het dikker worden toen nog geruime tijd door. Ik bleef roeren en eindigde met een mooie, dikke lijm die je met een kwastje aanbrengt.



Helaas had ik geen fancy potje, maar het zou niet misstaan in een mooi glazen potje met etiket. Buiten de koelkast is het slechts enkele dagen houdbaar, maar in de koelkast schijnt het maanden goed te blijven.

Het leuke is dat ik alle benodigdheden gewoon in huis had. Gemakkelijk en goedkoop. En vergeet ik nog bijna: helemaal natuurlijk. Peuters kunnen er iets van in hun mond stoppen zonder verkeerde dingen binnen te krijgen!  Helemaal kids proof dus.




Zoon maakte er zijn vlinder van. Waar overigens ook nog pootjes aan moesten. Ik kan echt zien dat knutselen op je vijfde al weer anders is dan op je derde of vierde. Zo leerden we dat een vlinder een' in-sect ' is en dat insecten zes poten hebben, dus een vlinder ook!



En nu? Lekker buiten spelen. En wie weet, komt zoon nog een vlinder tegen. Een insect. met zes poten. En een hele lieve glimlach <3

O ja. En volgens zoon kunnen we nu een fabriek opzetten. Een lijmfabriek. Maar dan moeten de mensen wel lang wachten als ze wat willen kopen (blijkbaar valt het wachten op online bestelde artikelen hem zwaar haha).

Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben....welke huis-tuin-en-keuken-spullen maken jullie zelf?  Tips? Ideeen om te delen? Ik zie ze graag voorbij komen en ik denk de lezers hier, ook... Ik ben benieuwd!

Fijne zomerse dagen!

Groetjes,

Anne of G.

4 opmerkingen:

  1. Leuk idee om zelf lijm te maken. Mss kan zoonlief een leuke jampot verven voor delijm?
    Ik maak zelf bruine suiker nu. Witte suiker met molasses er door. Maar doe jij dat ook al niet?
    roet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk idee dat gaan we binnenkort eens proberen. Hier heb ik pas voor mijn kids zelf moonsand / kinetisch zand gemaakt. Je hebt alleen bloem en babyolie nodig. Het was een succes

    http://www.mamaliefde.nl/blog/kinetisch-zand-zelf-maken/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen