zaterdag 3 oktober 2015

Mooie dingen (en tekstborden af!)

Mooie dingen. Met een hoog 'feel good'-gehalte.


Deze dag waren er zoveel.

Om er eens acht te noemen...

1. Een lange rij vrachtwagens, toeterend, met ballonnen uitgedost, lachende bestuurders en bijrijders. Brengt altijd een glimlach op mijn gezicht. Zo gaaf dat dit overal in het land steeds weer georganiseerd wordt. Happy faces. Ook bij zoon in de auto.

2. Tekstborden die af zijn en waarvan er eentje op z'n plek hangt en helemaal zoals ik mij had voorgesteld.








 






3. Zelfgemaakte Tjap Tjoy met heerlijke Pakistaans-achtige rijst. Heerlijk!


4. Een middagje in de tuin, snoeien en onkruid trekken, lavendel verplaatsen en alles netjes maken. Samen met Mr. E.

5. Behangstaaltje waar ik een week op gewacht heb en dat precies de goed kleur heeft. Yes!

6. Een mooie 4 uur durende afspeellijst van 'uplifting'(...euh...opbeurende dus ) muziek gevonden op youtube. En dat net voor zondag :-) Zie hier: https://www.youtube.com/watch?v=cCnrX1w5luM


7. Ik doe weer mee aan de 'maak je huis een haven' -herfstuitdaging. Zie: http://womenlivingwell.org/2015/09/making-your-home-a-haven-6th-annual-fall-challenge/ Mijn vanille kaars is opgebrand, dus volgende week een mooi, lekker geurende nieuwe kaars uitzoeken. En de mooie, rustige muziek is ook al gevonden (zie punt 6. :-) ) voor week 2 van de uitdaging.



8. Ik ontdekte twee hele leuke facebook websites vandaag:  https://www.facebook.com/AnneofGG?ref=profile (Thanks, Marjolein :-) ) Leuk voor iedereen die weg is van de boeken/ film over het weesmeisje en karaktervolle jongedame Anne of Green Gables. Met recepten, high lights uit de films, interessante weetjes en mooie plaatjes. 

En ook heel interessant: https://www.facebook.com/juffrouwjohedwigteeuwisse?ref=profile (Thanks, Marieke). Een Nederlandse 'juffrouw' die in jaren '30 kledij en interieur leeft. Net echt!  Bijzonder, zeker waard om eens een kijkje op deze pagina te nemen.

 

"I'm so glad I live in a world where there are Octobers. 
It would be terrible if we just skipped from September to November, wouldn't it?"
- Anne of Green Gables, L.M. Montgomery

 

Fijne zondag!

Anne Marilla cooking

3 opmerkingen:

  1. Wat mooi die tekstborden. Knap dat je ze zelf hebt gemaakt! Hoe heb je dat precies gedaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Linda,

    Leuk dat je er meer van wilt weten. Er zijn allerlei technieken mogelijk die het gemakkelijk maken. Je moet dan letters printen en via transfer papier overbrengen. Of de achterkant van het papier met een krijtje helemaal krijten en dan het papier op het hout leggen en de letters omlijnen met een scherpe punt zodat er een soort krijtafdruk op het hout komt. Dat heb ik allemaal niet gedaan want mijn printer was leeg :-)

    Ik heb de ene plaat van In Christ Alone min of meer gekopieerd van een bestaande plaat van Dear Lillie (google maar eens op Dear Lillie en In Christ Alone). Mijn plaat was korter dus ik moest alles wat meer op elkaar duwen. Ik heb elke letter even hoog gemaakt (14 cm) en ongeveer even breed. Ik zorgde in ieder geval dat elke N bijv. even wijd was, zodat het zo uniform mogelijk was. Vervolgens de letters gewoon nagetekend van het bord en dus nagemaakt. (Eerst met potlood en toen ingekleurd met zwarte verf uit een tube) Ik weet niet heel creatief, maar ik vond het zo mooi zoals het was dat ik er niets aan wilde veranderen.

    Het bord van Bakery heb ik uit de losse hand gedaan. Net als bij het lange bord heb ik de plank eerst geschuurd, gegrond, toen geverfd met off white verf. Daarna twee lijnen naar beneden getekend met potlood en daartussen direct met zwarte verf de letters gemaakt. De randen heb ik een beetje zwart geveegd met toiletpapierproppen waar wat verf op zat. En nog wat spettertjes en rommeltjes her en der. Weer wegvegen wat niet bevalt en uiteindelijk laten drogen. Droog? Dan is het tijd om nog eens lekker te schuren. Goed ruw, lekker veel weg schuren. Daarna kan je nog vernissen, bruine was op de randjes doen, schoonmaken met waterresistente spray bespuiten als je het voor buiten wilt gebruiken (wat je ook voor schoenen gebruikt) etc. Net wat je wilt. Het Bakery Bord was heel snel gemaakt, omdat ik geen letters hoefde uit te meten en te passen maar gewoon het bord in zes even grote stukken naar beneden heb verdeeld en de letters alleen maar losjes hoefde te schetsen. Hoe groter de tekst, hoe meer je moet passen en meten.
    Nou, ik ben benieuwd. Het was een lange uitleg, ik had er net zo goed een blogpost van kunnen maken :-) Succes, mocht je er zelf mee aan de slag gaan! Groetjes, Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O ja, en ik heb héél veel borden bekeken op Pinterest om er achter te komen wat ik mooi vind, welk lettertype ik wilde. De letters van het lange tekstbord vind ik meer elegant terwijl die van Bakery expres ruw, grof en rustiek ogen. Daar geen schreef (de uiteindjes aan de letters, de haakjes zeg maar) maar alles afgerond. Dus heel veel bekijken en je eigen smaak er tussen uit zien te filteren :-)

    BeantwoordenVerwijderen