donderdag 5 november 2015

Geurbol a la Kleine Huis op de Prairie & DIY Schoonmaakmiddel met winterse geuren

"Tante Eliza had voor ma een grote 
rode appel meegenomen 
waar ze allemaal kruidnagels in gestoken had. 
Wat rook dat lekker zeg! 
En de appel zou niet bederven, 
want door al die kruidnagels bleef hij gaaf en zoet" 
Laura Ingalls - Kleine Huis in het Grote Bos, blz. 56/57

 

Goed voorbeeld doet volgen. Een geurbol maken zoals Laura's tante: dat stond al een tijdje op mijn to do lijstje.


En inderdaad de geuren zijn verrukkelijk. Echte najaars en winter geuren. En zo simpel te maken. Het is waar, de kruidnagels prikken wat in je vingers, maar als je gewoon systematisch door gaat en het directe resultaat ziet (en ruikt!) heb je dat er wel voor over.
Als je helemaal rond bent, kan je nog een keer alle lege gaatjes opvullen of het zo laten. Ik weet niet of het voor de houdbaarheid uitmaakt, dus ik heb 'm voor de zekerheid goed vol geprikt.


Daarna door de kaneel gerold voor extra uitstraling en geur.  En toen een plekje gezocht.

Gezellig naast m'n geverfde kleine pompoenen (met proefpotjes muurverf die ik nog had staan). 

Hetzelfde kan je ook doen met sinaasappels. Die hoef je niet zo vol te doen als hier bij de appel. Je kan strepen, krullen en andere mooie patronen maken met kruidnagels. Vervolgens kan je ze op een schaal leggen, in een krans of bloemstuk verwerken of ophangen met mooie linten. Prachtige, eenvoudige versieringen voor de feestdagen in December. Een voorbeeldje zie je hieronder:

Orange Pomanders Made in the Microwave | Womens' Thoughts

 http://womensthoughts.co.uk/orange-pomanders-made-in-the-microwave/ 

Hier wordt de magnetron gebruikt om de sinaasappels 'uit te drogen'. Maar het kan ook op andere manieren. Op Engelstalige websites en blogs zijn veel voorbeelde te vinden. Type bijvoorbeeld: 'apple clove pomander' of 'orange pomander' in het zoekscherm van Pinterest of Google Afbeeldingen. Kan je geen Engels? Knip en plak je tekst dan in het scherm van 'Google vertaler'. Je zult zien dat het qua stijl en grammatica soms nergens op slaat ;-) maar de grote lijnen kan je meestal wel aardig volgen, lol. 

Orange and Clove Pomanders, use toothpicks to make insertion of the cloves easier.:

http://www.lushome.com/ways-reuse-christmas-ornaments-and-crafts-new-years-eve-window-decorations/130111

 

http://sjarmerendejul.blogspot.nl/2009/11/det-lukter-jul.html

Whole oranges and chillies woven together with orange slices and cinnamon, for a fruit string of distinction.:  

http://www.lushome.com/20-handmade-christmas-decorations-cinnamon-sticks-adding-seasonal-aroma-to-green-holiday-decor/129489

Tot zover de geurbollen. Ook leuk om als cadeautje te geven.

DIY SCHOONMAAKMIDDEL MET WINTERSE GEUREN

Omdat ik vanochtend toch al mijn ingredienten en materialen bij de hand had, heb ik zoveel mogelijk zelf maak projectjes achteraan gedaan als ik kon. Ik maakte wasmiddel, deodorant, vaselinevervanger en  tegelijk hand-/voet-/lichaams- en kroeshaarzalf :-) (yes, multi functioneel en super simpel, recept volgt nog!) wasverzachter en dus ook....schoonmaakmiddel. Nou ja, in wording dan. Ik zal uitleggen hoe het werkt.


Eerst maak je de schoonmaakazijn. Ik pelde twee sinaasappels, at er één op en bewaarde er eentje voor zoonlief. De schillen sneed ik dun en deed ik met behulp van een trechter in een fles. De fles vulde ik met azijn (was halverwege op, maar dat geeft niet, de schillen staan onder azijn). En in principe zou dit vervolgens genoeg moeten zijn. Maar...


Hoe heerlijk zou het zijn om rond de kerstvakantie, wanneer schoonmaken nou niet echt het meest aantrekkelijke klusje is (als er zoveel andere leuke en meer spannende dingen te doen zijn) schoon te maken in een heerlijke winterse geur? Ik denk aan kruidnagelen, kaneel en sinaasappel! Mmmm...Ruik je het al? Die geur die ze altijd proberen na te maken en in een geurkaarsje stoppen? Wie wil daar nu niet mee schoonmaken?


Dat was de reden voor deze herfst-/wintermix: 

stap 1

Voeg bij elkaar:   

  • een halve fles azijn, 
  • de schillen van twee sinaasappels (meer mag altijd), 
  • een handje vol kruidnagels, 
  • enkele druppels essentiele kaneelolie. 
stap 2

3-4 weken op een lichte plek laten staan, zo af en toe schudden. Eet je later nog een sinaasappel en wil je de schil erbij doen? Kan altijd.

stap 3

Na 3 weken tot een maand: zeven door een zeef met doek. 

Je schoonmaakazijn met wintergeurmix is nu klaar. Nu kan je het mengen en er schoonmaakmiddel van maken. Vervolgens doe je het meestal in een fles met verstuiver/ plantenspuit. 

Schoonmaakmiddel maken

Bijv. vloerreiniger: 50/50 mix van water en schoonmaakazijn met wintergeurmix. 
Of glasreiniger: 2 cups water en 1/4 cup  schoonmaakazijn met wintergeurmix. Als je deze mix voor het eerst gebruikt, voeg dan 1/2 theelepel afwasmiddel toe om de sporen van de commerciele schoonmaakmiddelen te verwijderen. 


Pinterest en internet staan verder vol met schoonmaakmiddelen met azijn. Bijna voor alles geldt: als er azijn staan, kan je dat vervangen door deze azijn met wintergeurmix.


Het is begin November. Als je nu begint, heb je begin December je heerlijke geurende schoonmaakmiddel! Kan je in December lekker aan de bak :-)

PS. Bedankt voor alle mooie reacties op het vorige bericht! Ik had zelfs een best wel omvangrijke reactie teruggetypt met felicitaties waar die van toepassing waren en dank-je-wels en inhoudelijke puntjes....maar toen crashte mijn computer en was alles weg. Daarna kreeg ik het niet meer zo op het digitale papier als eerst, dus vandaar dit berichtje dan maar: ik heb het allemaal gelezen en de reacties worden erg gewaardeerd! Super hoe bemoedigend het is om te lezen hoe ieder hier anders, maar allemaal zo bewust mee omgaat. Bedankt voor het openen van jullie hart en een kijkje in jullie wereld.

3 opmerkingen:


  1. Leuke ideeën !!
    en fijn dat je er weer bent .
    Ik heb een maar.... je blog is door kleurstelling moeilijk leesbaar ,overgang is vervelend
    Misschien ben ik de enige.. verder altijd gezellig als je er bent in blogland
    groet Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Roos,

    Bedankt voor je opmerking. Ik blog altijd op de laptop en daar is er niets aan de hand. Maar nu open ik het blog op de tablet en ziet het er heel raar uit. Rood-roze ipv blauw en de tekst loopt vreemd door! Ik zal eens kijken wat ik daaraan kan doen!

    Hartelijke groeten,

    Anne

    Ps. Nu moest ik mij inloggen bij Google via de tablet om deze reactie te plaatsen en is het al een stuk beter...maar ik zal eens zien?...

    BeantwoordenVerwijderen