vrijdag 5 februari 2016

Terug van weggeweest - nieuwe serie

Het nieuwe jaar is al lang niet echt nieuw meer. Toch, alsnog de beste wensen en veel zegen voor dit jaar gewenst. 

Ik ben weer terug van weggeweest. Het leven is erg vol waardoor het soms lastig is tijd te vinden om te bloggen. Mijn leven ziet er nu zo anders uit dan toen ik begon met bloggen. Schooltijden bepalen mijn werkdagen en ook heb ik nu meer activiteiten en is mijn sociale leven voller geworden. Ik zeg bewust vol en niet druk. Het zijn over het algemeen goede zaken waarmee mijn leven verrijkt is. Bloggen is dan niet vaak de eerste prioriteit. Daarnaast had de accu van de laptop het begeven. Vandaar de lange afwezigheid hier op dit blog.

Plannen voor het nieuwe jaar

Gelukkig hebben we nu weer een nieuwe oplader die het ook beter doet, waardoor ik fijner kan typen. Ook werk ik aan een serie over en voor vrouwen. Ik heb de opzet al gemaakt, ik ben nu (meer) bronnen aan het vinden en heb een soort format voor de berichten. Binnenkort hoop ik het eerste blog te plaatsen. Het zal gaan over christelijke vrouwen uit de (kerk)geschiedenis. Ik moet nog bepalen of ik een artikel schrijf over telkens een andere tijdsperiode, dus bijv. een Romeinse zuster in Christus, iemand uit de Middeleeuwen, Renaissance, 19e , 20e en tegenwoordige tijd. Of dat ik één specifieke tijdsperiode neem, bijv. 1800 - 1950 om maar wat te noemen.

Amy Carmichael (1867-1951): served as a missionary in India for 55 years without furlough, and founded an orphanage to rescue girls from a life of prostitution in Hindu temples.:  

Amy Carmichael (1867-1951):  
deed veel goed werk in India en redde veel meisjes van tempelprostitutie.

Waarom deze serie? 

  • Om te verbinden. Wij maken deel uit van de 'kerk van alle tijden en plaatsen' en het is mooi om die verbondenheid naar voren te brengen.
  • Om te leren. Het is mooi om te leren van vrouwen uit die kerk van alle tijden en plaatsen. Op welke manier kan je (als vrouw) God laten zien in je leven. Hoe deden onze zusters in het geloof dat vóór ons en wat kunnen wij van hen leren? Tot in hoeverre speelt het vrouw-zijn een rol hierin?
  • Om te inspireren. Bij elke vrouw zal ik kijken wat ik opmerkelijk of uniek vind en welk Bijbelvers centraal stond in haar leven (of goed bij haar past). 
  • Om in te leven en om de rol van vrouwen in de geschiedenis te ontdekken. Omdat mannen en vrouwen gelijkwaardig, maar niet uit dezelfde mal gesneden zijn. Vrouwen gaven waarschijnlijk op hun eigen manier invulling aan christen zijn, alleen al omdat de werelden van mannen en vrouwen er vroeger zo anders uitzagen. Ik ben benieuwd hoe bijv. vrouwelijke zendelingen invulling gaven aan hun roeping. De 'grote namen' uit de christelijke geschiedenis zijn heel vaak die van mannen. Ik wil de vrouwen graag voor het voetlicht halen om te kijken hoe God door hen heeft gewerkt. Ik hoop dat het gemakkelijker is om je in hen in te leven omdat ze misschien dichterbij ons staan.  
Lottie Moon was born in Virginia.   As an adult she became a missionary and set sail for China. She baked cookies and gave them to the people while she preached.:  

Lottie Moon, reisde naar China, bakte koekjes en deelde ze uit tijdens evangelisatieacties. 
 


Ik heb er echt zin in om deze reis door tijden en plaatsen te gaan maken! Mocht je een voorkeur hebben voor een bepaalde tijdsperiode, een tip of verzoek dan hoor ik het graag. Is er een vrouw in de geschiedenis die jij inspirerend vindt? Ook dat zou ik fijn vinden om te horen. Ik zit nog in de voorbereidingsfase, dus ik kan nog wijzigingen aanbrengen.

Een fijn weekeinde alvast,

Anne of G.

5 opmerkingen:

  1. Mooi voornemen! Succes met schrijven en ik hoop ze te lezen. Groetjes, Jeannette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi een voornemen zeg, ik ben heel benieuwd. Zelf lees ik ook graag getuigenissen van zendelingen door de geschiedenis heen. Het heeft mij altijd bemoedigd en aangemoedigd.
    Veel zegen bij de uitwerking van je nieuwe serie!
    Groetjes Amanda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi idee! Als tiener leende ik van een tante het boek 'De vrouw met het boek', ken je dat? Ik las het ademloos uit, en het is me altijd heel erg bijgebleven. Een paar jaar terug heb ik het gekocht en nog eens gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Zeeuwe Mama, Niet het boek, maar wij keken de film in groep 8 in de klas. Maakte veel indruk toen!

      Verwijderen
  4. Dank jullie wel! Ik merk Gods zegen al bij het voorbereidend werk! Ik hoop binnenkort het eerste artikel online te zetten. Goed weekeinde!

    BeantwoordenVerwijderen