vrijdag 19 februari 2016

Tuinplannen & 5 leukste tips

Het is weer tijd voor tuinplannen! Vorige week heb ik een globale planning per maand gemaakt. Met daarin ook zaken als: steuntjes voor tomatenplanten maken of kopen, etc. Ik hoop dat deze voorbereiding mij echt gaat helpen met de tuin, zodat ik niet achter de feiten aanloop. (Niet dat, dat eerder gebeurde, echt niet! Okee, een beetje dan, ahum...tot het punt dat alle tomatenplanten plat op de grond lagen, ze tw zwaar waren om nog op te binden en ik na drie dagen regen zo snel als ik kon de groene tomaten moest plukken voordat ze gingen rotten.)



Vandaag bekeek ik welke zaden ik nog van vorig jaar had en welke ik (eventueel) kon gebruiken en welke echt niet. Een eerste schifting dus + per zaaimaand in een envelop opgeborgen.


Deze maand kan ik al beginnen met tomaten en paprika's in huis voorzaaien! De tuinkriebels beginnen dus te komen. De paprika's wil ik in de vensterbank houden. Dus ik dacht dat een mooi bruin, chocolade kleurig ras wel leuk zou zijn om het ook een siergehalte te geven. Er zijn daar een aantal soorten van: klein en groot.

 

Ondertussen doe ik veel onderzoek en schrijfwerk voor de serie over vrouwen uit de kerkgeschiedenis. Ik leer er zelf heel veel van en vind het erg leuk om te doen. Ik reis vanaf de Romeinse tijd naar de Renaissance en ben nu aangekomen bij de moeder van Willem van Oranje, Juliana van Stolberg. Ik hoop dat ik binnenkort voldoende info heb en de serie kan opstarten :-) Er staan al wat artikelen klaar!

Nog even de leukste tuin ideeen voor deze tijd van het jaar:

1. Zelf kweekpotjes maken. Leuk om eventueel samen met kinderen te doen! 
Nodig: een blender, papier, water, oven, muffinvorm. 

Shredded paper, water, blender and a muffin tin. Seed starters dry & ready for some soil!:

http://365daysofdiy.blogspot.nl/2012/01/seed-starters-out-of-paper-pulp.html 

2. Goedkope mini broeikassen. Handig verplaatsbaar ook.

Inexpensive Mini Greenhouses:  

3. Voor de handige klusser: een prachtige lage broeikas! O, je zou maar een paar ramen hebben liggen! 

Green house! Lumber and old windows. Love this idea!:

http://simplycountrylife.blogspot.nl/2012/02/greenhouse-just-in-time-for-spring.html

4. Slim! Lelijke plastic potten opfleuren met canvas of dik jute en een touw. 

Clever! Covering 5 gal buckets with burlap and twine...:

http://purplearea.blogspot.nl/2010/06/tradgardsrundan-gyllings-tradgard-i.html

5. Kleine compostbak. Compost maken in drie vakken van 1 m3...dat was mijn beeld van compost maken.
Compleet met vliegen en een doordringende stank erboven. Maar uiteraard kan het ook veel kleiner! Eén, twee of drie van deze bakken, helpen je ook al een eind vooruit. En het kost je alleen de bakken om aan te schaffen (als je ze niet hebt) de rest is afval en de tijd doet de rest. O ja, en af en toe even nat maken en omrollen. 

Backyard Farming: Waste Not Want Not Making a compost container for less than $20:

http://backyardfarming.blogspot.nl/2009/02/waste-not-want-not.html

Fijn weekeinde,

Anne of G.

5 opmerkingen:

  1. Een goede compostbak stinkt echt niet. Geen gekookt eten er op, geen aardappelschillen en ik vermijd ook de meeste schillen van citrusfruit en bananen, ivm. bestrijdingsmiddelen. Maar dat laatste is misschien een idee van mijzelf.
    Deze gaan wel in de gft bak van de gemeente. Daar is het composteringsproces zwaarder. Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Thea,

    Bedankt voor je aanvulling! Ik heb ook begrepen dat citrusschillen minder snel verteren, dus wat dat betreft misschien ook nog goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke blog! ik zag u via andere blogster, zo gaat het
    in blogland, ik volg meestal blogjes die te maken hebben met
    haken, koken, fotografie, en leuke anecdotes, vindt leuk om
    weer hier te komen lezen.

    Groetjes...

    BeantwoordenVerwijderen