woensdag 2 maart 2016

Creatieve Recycling

Ik moet eerlijk bekennen dat ik bar slecht ben in 'gewone' afval scheiding. Voordat wij in dit huis woonden, hadden we maar weinig ruimte voor verschillende afvalbakken. Die ene algemene vuilnisbak in de keuken was mij altijd al een doorn in het oog, laat staan dat ik er nog een paar bij zou zetten, voor plastic, papier, grijs en groen... Dus...qua recycling zal ik niet te hoog van de toren blazen :-) Het idee van compost ligt overigens nog boven op de plank. Alleen nog een geschikte ronde vuilnisemmer vinden! Ondertussen recyclen we wel op andere manieren. Een voorbeeldje hieronder:


Wat is het?


Een oude kantrand van een Ikea-vitrage (al een aantal keren gebruikt in verschillende producten), een stukje zilvergrijze quiltstof van een ander project, een zwarte kantrand die onder een rok zat en tenslotte een lap witte linnen van een oude rok.
Het werd...


Tada: een nieuwe kussenhoes. Als een soort enveloppe gemaakt aan de achterkant. 


Het kant heb ik met de naamachine achterelkaar gezet en met de hand vastgemaakt.


Ook een ideetje: dit is een lijst van de Ikea die ik al een paar keer had geverfd maar waar ik niet happy mee was. Uiteindelijk besloot ik een gokje te wagen met bruine schoensmeer, aangezien ik toch niet veel te verliezen had. Ik ben erg blij met het resultaat. Het is een beetje het effect als van een antieke wax over kalkverf. Het past goed  bij de spiegel die ik in de gang heb hangen. Dus de volgende keer als je een dure was/ wax wilt kopen...probeer het eerst eens met schoenpoets (op een klein proefstukje)!

Hieronder: recycling in het groot! We konden gratis 20 meter buxus ophalen. En in de stromende regen ging het allemaal de tuin in.


Het is nu nog warrig en ongelijk want ze moeten nog gesnoeid worden. Ik moet nog even uitzoeken of het nu kan of dat we er beter mee moeten wachten. In ieder geval was dit een hele leuke manier van recycling van struikjes die ergens uit een tuin moesten en bij ons een mooi plekje krijgen. De dame die ze weggaf was blij dat ze, ze niet weg hoefde te gooien en wij waren heel blij met de boompjes en de kostenbesparing :-)

Thuis een los takje buxus ter decoratie. Als ik ga snoeien, hoop ik van het snoeiafval een mooie  krans te maken van buxus. 
Tot zover de recycling. Hieronder nog een paar losse fotootjes.


Ik volg nog steeds het boekje Onderweg naar Pasen. Eén van de opdrachten was een label te maken met deze tekst. Ik vind het een mooie herinnering. Elke keer als ik op de bank zit, zie ik het. Het volgende label heeft de tekst: Hij maakt vrij! 

Het klokje en dit woord horen ook bij verwerkingen uit het boekje. En ik vond het ook wel erg passend bij de bakjes met zaden.


Bijna op het einde gekomen van dit stukje vraag ik mij af: wie doet er ook aan creatieve recycling? Heb je een leuk voorbeeld of ben je toevallig net bezig met een project? Het zou leuk zijn als je er iets over vertelt in het reactie veld. Wie weet...zitten er leuke ideetjes tussen!

Hartelijke groeten,

Anne of G.

6 opmerkingen:

  1. vorig jaar hebben wij "compost" los in een hoek gegooid van de tuin...beviel goed... hebben nu op die plek een mooi bergje vruchbare grond..had ook geen zin in de zoveelste emmer of ding in mijn tuin.
    en voor de buxussen hoop ik dat je geen buxusmot krijgt,daarom zijn ze er bij ons allemaal uit. Misschien even inlezen voor het seizoen losbarst?
    Heerlijk gezellig weer bij je thuis!
    Liefs Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk blogje! Mooi kussen. En dat label is prachtig, hoe krijg je dat zo mooi met die letters!
    Ik heb toevallig geblogd over bruine kruidenbitterflessen die ik geverfd heb met kalkverf. Wat ik nog wil proberen is zelf zo'n soort verf maken. Ik zag zoiets met geraspte krijtjes, gemengd met verf. Of dat net zo goed houdt, vraag ik mij af. Wat ik ook graag reecycle (heb ik ook weleens over geblogd) is glazen potjes. Je kunt ze heel eenvoudig bewerken met een sponsje met Gesso. Met een nog een versiering als een plaatje of een gehaakte applicatie erop en een waxinelichtje erin heel leuk als kadootje.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke ideetjes allebei! Dank voor jullie aanvulling. Marijke, dat met die krijtjes heb ik wel eens geprobeerd en bij mij lukte het toen helaas niet. In het Engels zie ik vaak beschrijvingen van gewone verf met ' plaster of paris'. Maar ik weet niet wat dat in het Nederlands is. Iemand een idee?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk; je kussen! Ja, ik ben wel een pietje precies met afval scheiden meestal. Rest en GFT scheid ik ook in de keukenprullenbak, en in de gang (maar dat gaat tzt naar de schuur) staat oud papier en een bak voor plastic afval. Glas gaat naar de prullenbak. Ik vind het toch al zo naar... al dat plastic vooral... dan heb ik nog een beetje idee dat ik m'n best doe ofzo ;-(

    Creatieve recycling? Wat een leuk woord :D behalve veel tweedehands (ver)kopen niet zoveel geloof ik.

    Gezellige foto's weer van je huis!
    En, hoe staat het met de serie die je aan het schrijven bent? Ik kijk er naar uit! (maar neem de tijd hoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oeps... glas gaat dus naar de glasbak ;-)
    En ook batterijen doe ik om de paar maanden in de zo'n recycle-bak in de winkel. Dat zijn ook van die vieze chemische dingen eigenlijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Krijtverf krijg je door verf te mengen met voegsel voor bijvoorbeeld tegels en dan bij voorkeur de fijnste.

    BeantwoordenVerwijderen