zaterdag 30 april 2016

Urker kraaltjes rijgen

Ons gezin hoopt binnenkort helemaal in Urker klederdracht te gaan. Dit omdat op de zaterdag voor Pinksteren het op Urk 'Urkerdag' is. Ter ere van die dag steken steeds meer mensen zich in 'het Urker.' Er wordt weer volop nieuwe klederdracht genaaid en er wordt veel moeite ondernomen om het plaatje helemaal precies te krijgen.


Speciaal naaldje waar het draad al aan zit, om kleine kraaltjes mee te rijgen. 


Voor mijn schoonmoeder een hele uitdaging om de 'pakken' compleet te krijgen. Ik moet eerlijk zeggen dat onze bijdrage nihil is. Voor onderrokken, schorten (boezels), krablappen (als ik het goed spel), sokken, schoenen, de juiste knopen en haken wordt allemaal gezorgd. Het enige wat wij hoeven te doen is passen en komen opdagen :-) Nou ja... ik kon toch nog iets bijdragen op de valreep: het rijgen van de ketting. Het is een eenvoudig karweitje, maar toch zit het venijn in de staart. Ik maakte bij elk gaatje een knoopje op het einde van een snoer, terwijl je natuurlijk ook gewoon door kan rijgen...tjah... logisch natuurlijk! Je moet het alleen even zien ;-) Het is wel een erg leuk werkje om te doen, met kleine kersenrode kraaltjes.




De rok is door mijn schoonmoeder nieuw gemaaktmet handgeborduurde sierstiksels bovenop.


De rode tinten van de kraaltjes passen er mooi bij.


5 rijen dik mag het worden. 


Ik vind dit soort kettingen erg mooi. Jammer dat ze niet echt in de mode zijn. Hoewel ik mij daar niet teveel aan probeer te storen, zou ik zo'n kralensnoer toch niet snel gewoon dragen. Daarvoor is het toch een beetje te opvallend. Maar wie weet... komt het nog een keertje helemaal 'in'. Dan ben ik de eerste die met die trend mee gaat doen lol. Maar eerst maar eens de eerste kraaltjes eraf prutsen en met het nieuwe garen in één keer doorrijgen. Nog 400 kraaltjes te gaan!

Hartelijke groeten,

Anne of G. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen