dinsdag 3 mei 2016

Ik verveel me (niet meer)-pot ~ The bored jar

Het is één van die zinnetjes waar mijn moeder waarschijnlijk de kriebels van kreeg als ik het zei. Het is nu één van die zinnetjes waar ik de kriebels van krijg als mijn zoon het zegt. Je kent het wel... vooral de dreinerige toon waarop ;-) De fameuze zin: "Ik verveeeeel me". En je weet al bij voorbaat dat wat je ook zegt...het zal niet snel aanslaan. In ons geval is het meestal zo dat zoonlief dan vermaakt wil worden of een filmpje wil kijken. Soms is hij ook gewoon te moe.

Maar ook, eerlijk is eerlijk: het is ook wel eens lastig om enig kind te zijn. Nooit een broertje of zusje in huis om mee te spelen, altijd alles afspreken. Gelukkig zijn wij gezegend met een mooi open plein voor ons huis waar buurtkinderen lekker kunnen fietsen met daarachter een speeltuin. Zodra het zonnetje schijnt is onze zoon daar dan ook volop te vinden. Een echt buitenspeelkind: heerlijk! Maar ja....de afgelopen tijd was er nogal wat regen en kou. Wat dan te doen?



De oplossing?

Ik besloot het idee van de 'bored jar' eens uit te proberen. Ik vond het idee op Pinterest maar als je het op Google intypt kan je ook veel plaatjes en info hierover vinden. Het idee is simpel: je vult een pot of bakje met kleine kaartjes. Op die kaartjes staan activiteiten: speel activiteiten, klusjes, knutsels, gym-achtige opdrachten etc. Wanneer je kind zich verveelt, pakt hij een kaartje uit de bak en dan móet die activiteit gedaan worden (tip: dit vooraf afspreken!). De ene keer vind je het misschien helemaal super, de andere keer wat minder. Dit is grofweg het idee van de bored jar.

Nog wat extra uitwerkingen: wij noemen de bored jar: de ik-verveel-me-niet-langer-pot. Ik deed inspiratie op via Pinterest en nam veel ideeen van die lijst over. Ik besloot veel binnenactiviteiten te nemen want met mooi weer vermaakt onze zoon zich meestal wel buiten en ik wilde niet dat hij continu een ander kaartje zou moeten pakken als het zou regenen. Ook heb ik er veel dingen in gedaan die hij zelfstandig kan doen of met een beetje hulp aan het begin. Ook kosten de meeste ideetjes geen geld. Op het einde heb ik in gedachten een lijstje gemaakt van zijn speelgoed en daar opdrachten over toegevoegd. Ik vroeg mijn man nog of hij ook een en ander wist en hij kwam ook nog met een paar nieuwe ideeen.

Een voorbeeld

Hoe pakt het spelen met de bored jar uit? Vandaag schijnt de zon maar helaas was het buiten wat rustig met spelende kinderen. Het speelafspraakje van zoon was afgezegd, dus...een uitstekend moment voor de ik-verveel-me-niet-langer-pot. Dit waren de kaartjes die hij trok (niet tegelijk hoor):


Oeps, sorry, gedraaid. Ik hoop dat het toch nog te lezen valt...
 
Een paar fotootjes van de activiteiten:

 



Succes?

Al met al ben ik blij met deze pot. Zoon is erg opgetogen over het idee een kaartje te mogen pakken en verrast te worden. Zelfs de teken-opdracht werd zonder mopperen gedaan, hoewel dat normaal niet het meest populair is. Misschien is het op deze manier toch meer uitdagend dan alleen maar de opmerking: 'ga maar tekenen.' Ik heb hem wel geholpen met goed kijken: hoeveel belletjes zitten er? Zitten ze tegen elkaar aan of los van elkaar? Zie je dat gat? Welke kleur gebruik je? Is het één of zijn het twee belletjes? Het was dus nog leerzaam ook: goed kijken en tekenen tegelijk!


73 ideetjes tegen verveling - in het Nederlands!

Een lijst met activiteiten in het Nederlands? Dat is misschien ook wel handig, toch? Ik zal hieronder een lijstje zetten. Misschien dat er nog meer kinderen wel eens af en toe heel verveeld zijn :-) En wie weet zijn er meer moeders die dit ook eens willen proberen. O ja, de potten kun je nog veel leuker en kleuriger maken. Ik heb het simpel in een middagje in elkaar gezet, maar heb je meer tijd en ben je creactief: kijk op Pinterest en leef je uit. Maar wil je snel klaar zijn: zo kan het dus ook :-)

 




Zo, daar zijn ze dan: 73 ideeen, afgestemd op mijn bijna 6-jarige zoon. Voor meisjes kan je nog veel meer erbij verzinnen: theepartijtje, ketting rijgen etc.etc. Wat denken jullie? Zit er iets tussen waar je iets mee kan? Welk idee springt er uit? Altijd leuk om iets terug te horen :-)



Hartelijke groeten,

Anne of G.

7 opmerkingen:

  1. Geweldig idee!! Ga ik binnenkort ook eens maken. Hier hebben ze de ontstellende luxe (en soms ook pech) dat ze met z'n vieren zijn. Meestal vermaken ze zich wel, al is het maar met ruzie maken, hahaha!
    Persoonlijk vind ik 45 de leukste, maar dat is eigenbelang, lol!! Ken je het Slecht Weer boek? Ook leuk voor als het minder weer is!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk idee! Ik vind 66 wel erg grappig en tekenopdrachten slaan hier ook altijd aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk idee zeg! Ons zoontje verveelt zich nog niet gelukkig, die is als eenjarige nog alles aan het ontdekken ;-). Maar ik ga het onthouden, het komt vast nog eens van pas! Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk idee. Handig om zo iets achter de hand te hebben, zodat je minder snel een filmpje oid aan zet of geïrriteerd raakt (althans meestal kwam het in mijn oppasgezin op een moment als je net zelf even lekker kon gaan zitten).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ken hem anders. Aan het begin van de vakantie neem ik een grote pot en een stapeltje blaadjes. Ieder kind mag op 1 blaadje 1 activiteit schrijven. En mama doet ook mee. Als ze niets meer kunnen bedenken gaat de pot naar de vensterbank. 's Ochtends mogen ze elk 1 blaadje trekken en dat gaan we doen. Geen gezeur want ze hebben het zelf bedacht. En de blaadjes die over zijn, zijn voor een saaie zaterdag of zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk! Mijn zoontje is ook 5 en enig kind, dit lijkt me echt iets voor hem. Ik vind het hamer schilderen erg origineel en het proberen waard.
    Dank je wel Anne.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk! Mijn zoontje is ook 5 en enig kind, dit lijkt me echt iets voor hem. Ik vind het hamer schilderen erg origineel en het proberen waard.
    Dank je wel Anne.

    BeantwoordenVerwijderen