dinsdag 10 mei 2016

Kijktip: Living with the Amish


Voor alle lezers die Engels kunnen verstaan en die dit nog niet zelf ontdekt hebben, heb ik een leuke tip: Living with the Amish. Het bestaat uit 6 delen en is te zien op youtube. Ik heb zelf nu de eerste twee gezien.


Aanvankelijk was ik nogal sceptisch: een aantal Britse tieners gaan op bezoek bij de Amish. Ik bedoel... we hebben al eerder sensatie zoekende beelden gezien van luidruchtige, drinkende, drugsgebruikende jongeren die aan de lopende band commentaar leveren op hun Amish gastheren en -vrouwen. Maar hoewel je aan het begin van deel 1 even kan denken dat het deze kant op zal gaan, is het tegendeel waar. Zowel de Amish als de Engelse gasten zijn heel respectvol naar elkaar. De jongeren doen echt mee, proberen het te begrijpen, stellen vragen en gaan er gewoon voor. De beelden zijn  ook schitterend! Misschien dat het zelfs de moeite waard is als je geen Engels spreekt (de jongeren zijn soms sowieso moeilijk te verstaan).

De ene jongen met halflang blond haar (uiterst rechts op de foto) raakte wel wat bij mij. In eerste instantie heb je de neiging hem te veroordelen om zijn levensstijl. Hij vertelt dat hij thuis in Engeland eigenlijk alleen maar luiert, op straat mensen zit te kijken en games speelt. Later hoor je ook de andere kant van het verhaal: bij zijn moeder weggehaald als kind, weg bij zijn broertjes en zusjes in de jeugdzorg beland en in een soort tehuis opgegroeid. Nu woont hij eenzaam op zichzelf, heeft niemand om samen mee te eten, geen aanspreekpunt in huis. Op straat moet hij uitkijken niet in de verkeerde wijk te belanden want straatbendes maken uit in welke wijk je thuis hoort. Je ziet dat zijn Amish gastheer die kwetsbaarheid bij hem ook opmerkt en een speciaal plekje in zijn hart heeft voor deze jongen.


Hieronder de eerste twee delen van de serie. Ik verbaas me er altijd weer over hoeveel je kan leren van de Amish. Door het te zien komt de boodschap nog duidelijker over. Enjoy!




5 opmerkingen:

  1. Dankjewel, ik ga zeker kijken! Ik heb een paar boeken gelezen over Amish.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is een hele interessante serie. Ik heb 'm al gezien en ook de laatste dus en er zijn verrassende uitkomsten. Erg grappig.
    Veel kijkplezier!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh bedankt voor deze tip, heb al vaker iets over de amish gekeken. Ik heb de eerste nu gezien; wat prachtig zeg! Echt ontroerend mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Anne, er is ook een tegen overgestelde serie waarbij Amish jongeren naar Engeland komen en in gezinnen logeren om zo te leren over de anderen. Deze serie die jij bespreekt is daar weer een vervolg op. Beide de moeite waard!

    Groeten,
    Greetje

    BeantwoordenVerwijderen