maandag 2 mei 2016

Omdromen (en goed nieuws!)



Op internet kom ik vaak leuke uitspraken tegen van kinderen die dingen toch net even anders zien dan wij volwassenen. Omdenken noemen ze dat. Sommige kinderen (en volwassenen ook) hebben de gave om vanuit een negatieve situatie toch ineens iets verrassends positiefs te zien. Neem deze opmerking die ik pas ergens las: ‘het glas is dan wel stuk maar de scherven zijn nog heel.’ Daar krijg je toch een grote glimlach van op je gezicht?

Omdenken… zou dat ook kunnen met dromen? Omdromen? Dit kwam pas geleden heel dichtbij in ons persoonlijke leven. We hebben heel wat omgedacht en nu…nu zijn we op het punt dat we omdromen. Ik zal het toelichten.

Inspirational Quote about Life, Love, Relationships and Fitness - visit us at InspirationalQuotesGazette.com for the best inspirational quotes!:  

Het begint met goed nieuws: wij zijn een tweede adoptieprocedure begonnen! Yes...we zijn in adoptie verwachting!  We hopen weer naar Zuid-Afrika (ZA) te gaan voor de adoptie van ons tweede kindje. Het tweede goede nieuws: onze aanvraag is zodanig dat we naar verwachting dit jaar al opgeroepen kunnen worden voor de landenintake. Dit betekent dat we dan onze papieren in orde mogen maken zodat ze naar ZA gestuurd worden. Na dat moment kunnen ze ons elk moment bellen. Als ze ons bellen met ‘een voorstel’ van een kindje dan duurt het slechts zo’n 1,5-2 weken voor je op het vliegtuig naar hem of haar toe gaat. De wachttijd na de landenintake varieert van ca. 3 maanden tot extremen van 2 jaar. Het ligt ook een beetje aan je mogelijkheden en verder wordt er vanuit de kinderen naar ouders gezocht en niet andersom. 

south africa:

Alles bij elkaar genomen betekent dit dat we veel ‘sneller gaan’ dan verwacht. En zoals misschien wel bekend is, is de procedure een kostbare aangelegenheid. Dit plaatste ons voor een onverwachte situatie. Ons ideaal was altijd dat ik thuis zou zijn voor ons gezin. In de korte tijd dat dit zo was, kenden we veel rust en hadden we weinig last van stress. Thuis was een rustige basis. Echter in januari ben ik al eens voorzichtig begonnen met zes uur werken, verdeeld over drie dagen. In praktijk ben ik daarmee wel drie hele ochtenden kwijt, want voor mijn werkuren komt er niet veel uit mijn handen en andere afspraken maken kan ook niet. Voordeel was dat het op de school van mijn zoon kon. Nu stonden we voor de keuze: óf onze adoptieprocedure vertragen met minimaal een jaar en misschien wel langer óf ik zoek een baan voor het volgende schooljaar. Met behoorlijk wat meer uren. Het is niet voor altijd, maar voor een geruime tijd. Dat was de keuze. Procedure uitstellen of buiten het huis gaan werken.

Adoption Quote - Adoption isn't easy. Internationally and Domestic Adoption. www.abidingingraceblog.com:

Uiteindelijk kozen wij voor de laatste optie. We hebben er veel voor gebeden. Daarna begon het solliciteren. Ook daar hebben we voor gebeden. Deuren gingen open en dicht. Leerkracht, onderwijs assistente… ik solliciteerde op verschillende functies en liet de uitkomst over aan God. Uiteindelijk kon ik op gesprek bij een fijne, mij bekende, christelijke school in de stad. Ik bad God dat als het Zijn wil was dat Hij mij deze baan wilde geven en daarbij het enthousiasme en de bereidwilligheid zou geven in mijn houding. Niet dat het als een offer zou voelen, maar als iets waar ik juist voor zou warmlopen. Wat was het daarom fijn te merken dat ik tijdens het gesprek steeds enthousiaster werd over de baan. Ook toen ik er thuis over begon te vertellen, merkte ik bij mijzelf dat ik er echt zin in kreeg. Bovendien zijn de werkuren goed te combineren met het moederschap. Ik zou onze zoon zelf naar school kunnen brengen en hem ’s middags ook weer zelf van school kunnen halen. 

My Daughter's Class Art Project Fundraiser:  
Bron: hier.

De dag er op zou ik al gebeld worden. Wat duurde die dag toch nog lang. Vlak voor het avondeten werd ik dan gebeld: ik mocht beginnen! God voorziet! En of ik na de meivakantie misschien al kan starten met een paar uren? Nou, uiteraard. Zijn wegen zijn niet altijd onze wegen. Ik zal 4 x per week de gezamenlijke lunch met onze zoon missen. Maar het is zeker goed zo. Het is voor het broertje of zusje dat we hopen te krijgen. Daar hebben we het voor over. 

Isaiah 55:8-9....some of my favorite verses to remember when things are not exactly going "my" way!:  
Dus… op het moment zijn wij aan het omdromen. Aan het dromen over een nieuwe baan: hoe zal het gaan, bij welke klassen zal ik als onderwijsassistente aan de slag gaan, welke kinderen zal ik zien, hoe gaan we het als leerkrachten en assistenten samen vormgeven? En aan het omdromen over ons tweede kindje en de reis naar ZA: hoe zou het kindje er uit zien? Zou het jongetje of een meisje zijn? Uit welk tehuis zou het kindje komen? Hoe zullen de kinderen op elkaar reageren? Zouden we weer naar Pretoria of Johannesburg gaan? Welke uitstapjes zouden we gaan maken? Gaan we weer eten bij dat pannenkoekenrestaurantje dichtbij het guesthouse? En al die vragen meer. 

Omdromen. Het bestaat echt. 

Met hartelijke groeten,

Anne of G.

22 opmerkingen:

  1. Mooi Annemieke. Veel zegen op jullie weg!
    Groetjes, Suzanne van E uit B ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Suzanne! Ik zag ook al een mooie reactie van je op mijn facebookbericht die ik met een knipoog kon lezen ;-) Lief!

      Verwijderen
  2. Van harte gefeliciteerd met jullie adoptieverwachting! Mooi om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een spannende tijd gaan jullie weer tegemoet! Van harte Gods zegen gewenst, ook in je nieuwe baan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, wat mooi voor jullie!!! Van harte gefeliciteerd met zo'n snel proces en met de zegen van een baan voor jou. Ik heb al vaak eens gedacht: zou er nog een tweede kindje komen in jullie gezin? Ja dus, D.V.
    Een geweldig gevoel hè, die gezonde spanning voor de komst van een nieuw kindje. Een heel uniek gevoel, omdat je werkelijk geen idee heb van hoe, wanneer, waar enzo. Gelukkig weet God het wel. En zo bijzonder (maar ook eigenlijk verdrietig), dat jullie kindje nu misschien al geboren is, of dat er ergens in Zuid-Afrika nu een vrouw rondloopt die zwanger is van jullie zoon of dochter.
    Ben heel blij voor jullie, ook al ken ik jullie helemaal niet.
    Groetjes, Rinette (Pretoria)
    PS Omdat wij zelf ook drie donkere kindjes hebben, had ik je ooit gevraagd of jij nog een goed zelfmaakrecept voor body lotion voor de donkere huid had. Je schreef een paar maanden geleden op je blog dat je een eenvoudig recept zou delen. Ik snap hélemaal dat je daar misschien op dit moment geen tijd of puf voor hebt, maar mocht je er nog een keer aan toekomen, weet dan dat in elk geval één 'fan' het recept met gejuich zal begroeten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rinette,
      Wat verwoord je het mooi! En wat betreft je laatste opmerking: ik wilde het idd online zetten, maar merkte nadat ik er een tijdje mee werkte het toch een beetje te harde consestentie had voor de koude winter hier. Kokosolie was het hoofdbestandsdeel en dat blijft hard hier in Nederland, behalve in de zomer. Dus soms werkt het dan niet zo prettig met het smeren, het smelt wel op lichaamstemperatuur,maar toch... er moet iets beters zijn. Ik ga eens kijken of ik er toch weer eens een beter recept van kan maken. Ik heb een goed werkend deo recept, als ik daar de baking soda uithaal en alle essentiele olie dan blijft er ook een vettig, goed smeerbaar product over....je vraagt het op het goede tijdstip want de zalf die we nu gebruiken voldoet niet meer, de huid wordt veel te snel droog. Dus voor ons ook tijd voor een nieuwe zalf! Ik ga er mee aan de slag en wie weet heb ik binnenkort een goed werkend zalfje om hier te delen :-)

      Verwijderen
    2. Dankjewel alvast, ik ben benieuwd. Hier heb ik precies het omgekeerde probleem met kokosolie. Ik had een grote pot gekocht, maar die staat al tijden in de koelkast omdat de olie maandenlang vloeibaar was buiten de koelkast. Ook niet handig smeren in een zalf. Ik heb onlangs in de winkel eindelijk iets gevonden wat sls- en paraben-vrij is. Maar helaas droogt dat spul de huid juist uit.

      Verwijderen
    3. Nu hier ook warm, ik heb wat geëxperimenteerd met kokosolie en vloeibare olie, maar het is veel te vloeibaar... Zoon heeft nu flinke warmte uitslag in het gezicht. Smelt shea butter ook bij warme temperaturen? Dat van mij is nu op dus ik kan het nu niet checken... Misschien weet jij het?

      Verwijderen
    4. Wel heerlijk voor jullie in Nederland dat het er nu zo heerlijk warm is!
      Ik heb zelf nog nooit shea butter gebruikt, maar las op http://hardlotion.com/ingredients/ dat het smeltpunt 38C is. Samen met kokosolie en bijenwas kun je er een lotion bar van maken, staat er. Maar dat lijkt mij niet zo handig om op een kinderhuid te smeren. Op http://sheabutterguide.com/shea-butter-recipes/ staat wel een recept van whipped shea butter cream, wat dus lekker cremerig is.
      Zelf wilde ik dit recept: http://holisticsquid.com/homemade-lotion-non-greasy-formula/ gaan uitproberen. Een oliesoort naar keuze, bijenwas en water. Maar omdat ik steeds geen bijenwas kan vinden heb ik het nog niet gedaan.

      Verwijderen
    5. Hoi Rinette, Goedce tips, ik ga er zeker mee aan de slag zodra ik weer shea butter heb. De bijenwas maakt het echt hard. Dat zou er voor zorgen dat het een lotion bar wordt. Als het recept je verder goed lijkt zou je de bijenwas weg kunnen laten of kunnen terugbrengen. Je kan het ook eerst zonder proberen en daarna - als het niet bevalt- alles nog eens laten smelten en een eetlepel bijenwas toevoegen. Maar fijn dat je dat vd shea butter hebt uitgezocht. 38 graden wordt het hier niet zo gauw :-)

      Verwijderen
  5. Wat heerlijk voor jullie! Wij kennen het 'omdromen'. En ook al zit er in onze procedure op dit moment weinig schot: God has perfect timing; never early, never late. It takes a little patience and faith, but it's worth the wait.

    Groet, Francina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Was echt leuk om je even te ontmoeten. Ik vond nog iets op mijn Pinterestborden, misschien vind je het iets... http://rachelwojo.com/waiting-on-god-bible-reading-challenge/
      Ik vind zelf dit lied ook altijd zo mooi: https://www.youtube.com/watch?v=JoAYb8YmCwQ
      Our God is in Control van Steven Curtis Chapman. Moeilijk om het droog bij te houden (vind ik in ieder geval), maar soms is even uithuilen ook juist wat je nodig hebt. En een vertrouwen op Gods plan, zoals je het zo mooi omschrijft. Zonder God zou ik dit adoptieproces nooit kunnen doen, Zijn kracht draagt ons, Hij richt onze blik weer op Hemzelf en Zijn plan. Steeds opnieuw. Van kracht tot kracht...Lieve groeten, Annemieke

      Verwijderen
  6. Wat een heerlijk nieuws allemaal in 1 blog! Gefeliciteerd.... Met de snelle procedure, het werk en bovenal Gods leiding die je ontvangt! Succes met omdromen/omdenken!
    Liefs Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Op mijn kalender staat voor deze maand een spreuk van Spurgeon. Ik moest er aan denken toen ik je stukje las: Zoals de wolken vooraf gaan aan de regen, zo gaat het gebed vooraf aan zegeningen. Veel succes met je baan! En van harte gefeliciteerd met jullie adoptie-verwachting. Liefs, Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een heerlijk nieuws! Van harte gefeliciteerd! Mooi om jullie proces te lezen, ook de worsteling met het wel werken of de procedure uitstellen. Ooit zijn wij ook ver gekomen in de procedure, ook voor ZA. Toen bleek ik onverwacht zwanger, daarna wilden we verder gaan maar kwam er allerlei tussen en daarna bleek ik weer zwanger. Nu is het in onze situatie niet meer mogelijk te adopteren, we hebben er, met pijn in ons hart, afscheid van genomen. Des te fijner om te lezen hoe het jullie vergaat! Wij waren al eens in ZA en hopen in december weer te gaan! We leven met jullie mee en bidden voor jullie! Hartelijke groet, Grace

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Grace,

      Wij hadden op de cursus ook twee stellen die uiteindelijk toch op natuurlijke wijze kinderen kregen. Stiekem hoopten wij dat misschien ook wel een piepklein beetje, maar dan hadden we onze lieve zoon nooit gehad, dus Gods plan voor ons was het beste, absoluut! Ik hoop dat jullie ook zo naar jullie kinderen kijken. Toen in die tijd van maandelijkse teleurstelling, begreep mijn hart het niet, mijn verstand misschien nog wel. Maar nu is ook mijn hart helemaal overtuigd. Dit is ons pad en God heeft ons erop geleid en ik bid dat hij dat bij elke stap zal blijven doen.

      Maar...jullie gaan wel naar ZA in December!! Super gaaf zeg! Zal wel lekker warm zijn dan :-)Alvast een hele fijne reis gewenst!

      Hartelijke groeten,

      Annemieke

      Verwijderen
  9. Hoi Annemieke,

    Je hebt gelijk hoor, onze kinderen zijn een absolute zegening en dit is het pad wat God met ons gaat. Zo ervaren wij het ook! Maar...er zijn zoveel kinderen die lijden op deze aarde en die een plekje nodig hebben waar ze heel veel liefde krijgen. En wij dachten ook dat dat plekje bij ons was, dus wij moesten ook omdenken daarin! Zo leidt ieders weg weer anders en uiteindelijk is het allemaal goed. Als we maar achter Christus aangaan!

    Liefs,
    Grace

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een fijn nieuws! Ik heb je blog met een blij en dankbaar gevoel doorgelezen! Heel veel zegen gewenst in dit proces van toeleven naar de komst van jullie zoon of dochter!

    BeantwoordenVerwijderen