vrijdag 13 mei 2016

Suikervrije Choco Suprise met slagroom

Misschien viel het je al op, misschien ook niet: ik schrijf bijna niet meer over bakken en koken. Dit heeft een reden. Een tijd geleden ben ik met Trim Healthy Mama (THM) 'begonnen'. Dit is een lifestyle waarin je koolhydraten en vetten per maaltijd scheidt. De ene maaltijd eet je veel goede vetten en bijna geen koolhydraten en de andere maaltijd eet je koolhydraten en weinig vet. Tussen maaltijden en snacks zit drie uur waarin je bij voorkeur niets eet. Je eet (bijna) geen suiker. Je natuurlijke honger- en volgevoelens herstellen zich en je lichaam herstelt van de suikerverslaving die de meeste mensen hebben (waaronder ik: Big Time!!).

 
Ik kwam bij deze levensstijl terecht omdat ik het idee had dat mijn suikerspiegel erg schommelt. THM steekt erg in op het níet pieken van je suikerspiegel. Ik wilde er niet direct over bloggen omdat ik het eerst wilde proberen, maar ik ben erg enthousiast dus nu durf ik het wel aan.

Ik volg het door twee boeken te lezen (plan-boek en het kookboek) en lid te zijn van diverse facebookgroepen waarvan ik de beginners groep het leukst vind (> 77.000 leden! dus snelle reacties, er is altijd wel iemand die een advies voor je heeft). Het is voornamelijk in het Engels. In de VS is het een heel goed lopende lifestyle geworden, omdat het niet het één of het ander is. Veel dieten gaan uit van of heel weinig vet of heel weinig koolhydraten en veel vet. Maar wie wil er nu nooit meer brood of rijst eten? Of een lekkere hamburger? Nou ja, meer PR zal ik niet schrijven...op naar het recept. Dat is suikervrij. Want THM is suikervrij. En dat voelt heel goed!

Cottage Cheese 


Nog één ding dan: voeding wordt bij THM heel erg bekeken vanuit wat juist goed voor je is. Cottage cheese is bijvoorbeeld een rijke bron van eiwitten en vitaminen en helpt je spieren te groeien en je vet te verliezen. Ook gaat het goed je hongergevoel tegen. Wil je meer weten over de voordelen van cottage cheese zie dan deze link:http://goedgezond.info/2015/06/is-cottage-cheese-gezond/

Van cottage cheese kan je lekkere 'whips' maken. Bijv. berry whip (whip is van het slaan/ mixen van je mengsel). Je staafmixt bevroren bessen en aardbeien met een natuurlijke suiker en cottage cheese tot een koude ijs-achtige massa (of in de foodprocessor). Heerlijk! Ik maakte vanavond echter een choco whip. Met slagroom. En enkele pindastukjes. Mmm... De textuur van de whip is misschien even wennen: een beetje korrelig. Ik vind het geen probleem.


Choco Whip Suprise met slagroom en nootjes ( Voor THM: S)

  • Cottage Cheese circa 1/3 cup
  • Natuurlijke suikers naar smaak: stevia/ sukrin/ erythritol/ xylitol (allemaal 0 % kalorien, op xylitol na, deze soort is verminder in kalorien.)
  • Halve eetlepel cacao
  • Slagroom
  • 3-4 zoute pinda's
Eventueel:
  • vanillepoeder
  • 1/2 theelepel chocosiroop zonder suiker ( Sauce 0 % chocolate syrup van 2bslim)
  • 1 theelepel caramel extract of caramelsaus zonder suiker (bijv. Walden Farms Near Zero Pancake Syrup)

  1. Klop de slagroom stevig met natuurlijke suikervervangers naar smaak. Voeg eventueel wat vanille toe.
  2. Mix met een foodprocessor of staafmixer de cottage cheese, een boordevolle eetlepel slagroom en natuurlijke suikervervangers naar smaak. Voeg eventueel een theelepel caramelsaus toe. 
  3. Hak de pinda's in kleine stukjes.
  4. Schep de chocomix in een glas, schep er een toef slagroom bovenop en garneer met pindastukjes. Maak het eventueel af met een 1/2 theelepel suikerloze chocosiroop, maar een klein wolkje cacao erboven staat en smaakt ook goed. 

Sorry, food fotografie is niet mijn sterkste kant... noch is food styling mijn beste kwaliteit, maar geloof me: het is lekker ;-)


Natuurlijke suikers zijn niet gemakkelijk in de gewone supermarkt te vinden. Ik bestel ze meestal via internet. Ik vind het de moeite waard want wat is het fijn om nooit meer een suikerdip (of high) te hebben! En zoveel beter ter voorkoming van diabetes en om juist gezond te blijven.

Ik ben benieuwd... vervangen jullie wel eens suiker door een suikervervanger van natuurlijke oorsprong? Heb je een favoriet product of favoriete winkel waar je het koopt?

Goed weekeinde,

Anne of G.

4 opmerkingen:

  1. Ik probeer zo weinig mogelijk bewerkte producten te gebruiken en terug naar de basis te gaan. Dus voor mij geen chemische of bewerkte zoetstoffen, maar eerder honing of rozijnen. (Maak veel van smakelijck.nl)
    Jouw manier ken ik niet, snap hem ook niet helemaal denk.
    Miste je persoonlijkere blogs wel, vond altijd zo gezellig op je oude blog. Ook rond de adoptie. Gaf een beeld van de werkelijkheid voor een leek op dat gebied. Hoop in de toekomst hier weer over te mogen lezen. Goede tijd van verwachten toegewenst. En ook veel werkplezier!

    Groet, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ken je food sisters?

    Ook interessant.
    Suikervrij pakjes vrij.
    En als het moet kilo's verliezen.

    Gr Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik gebruik heel soms stevia, of agave siroop of kokosbloesemsuiker. Of honing, banaan o.i.d. Verder leef ik niet suikervrij, maar probeer vooral af te wisselen.
    Groetjes,
    Grace

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er heerlijk uit zeg. Dat ga ik zeker proberen te maken.

    BeantwoordenVerwijderen